Małgorzata Lech, Barbara Brzostowska
Przygotowanie nauczycieli do kierowania procesem wychowania fizycznego
,,Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2002/1
Nie mózg dziecka chodzi
do szkoły, lecz ono całe.
Marcin Kacprzak
Kultura fizyczna jest ważnym czynnikiem kształtowania zdrowia, stymulacji rozwoju kulturowego, społecznego, a także gospodarczego. Tymczasem – jak czytamy w Narodowym Programie Zdrowia 1996 – 2005 – zadowalający z punktu widzenia zdrowia poziom aktywności fizycznej cechuje: 70% dzieci 6 – 7 letnich, 20 – 30% uczniów w wieku 11 – 15 lat i tylko 10% dorosłych. Jednym z celów tego programu jest: ,,zwiększenie aktywności fizycznej ludności”. Realizować go można poprzez wykształcenie u dzieci i młodzieży w trakcie procesów kształcenia i wychowania nawyków systematycznego uczestnictwa przez całe życie w różnorodnych formach zajęć ruchowych.
Wobec takiej diagnozy stanu zdrowotności młodego pokolenia i takiej oceny procesu szkolnego wychowania fizycznego trudno przejść obojętnie. Wychowanie fizyczne w szkole musi być traktowane jako jedna z ważniejszych sfer oddziaływania wychowawczego na uczniów.
Nadzieję na pozytywne zmiany w zakresie kształtowania prozdrowotnych postaw niesie reforma oświaty. Zreformowana szkoła powinna dostrzegać ,,całe i żywe dziecko, którego wszystkie stany osobowości będą harmonijnie rozwijane i otoczone pełną opieką” – pisze prof. R.Trześniowski.
Szkoła powinna inspirować samodzielną działalność ruchową dziecka w domu i środowisku rówieśniczym w czasie wolnym. Nauczyciele powinni przysposabiać, wdrażać uczniów do pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu, do podejmowania różnych zadań ruchowych w sposób twórczy i samodzielny. Przede wszystkim on sam musi być przygotowany do kierowania procesem wychowania fizycznego zarówno w szkole jak i życiu osobistym.
W roku szkolnym 2000/2001 przeprowadziłyśmy badania dotyczące przygotowania nauczycieli I etapu edukacji do kierowania procesem wychowania fizycznego. Badaniami zostało objętych 206 nauczycieli kształcenia zintegrowanego województwa podlaskiego. Otrzymane wyniki dotyczące powyższego problemu poddano analizie wg następujących zagadnień:
- rodzaj ukończonych studiów przez nauczycieli i ich stopień zadowolenia z przygotowania do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego,
- braki w przygotowaniu,
- zakres opanowanej podstawowej wiedzy warunkującej powodzenie wychowania fizycznego,
- przygotowania nauczycieli do kierowania własnym rozwojem fizycznym,
- propozycji działań w celu podniesienia poziomu wychowania fizycznego w szkołach.
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf