Małgorzata Lech

Korespondencja międzyszkolna w pracy dydaktyczno - wychowawczej
Życie Szkoły 1995/4

W początkach naszej pracy zawodowej, podobnie jak wszyscy młodzi nauczyciele, natrafiłyśmy na wiele różnych trudności natury organizacyjnej, metodycznej i wychowawczej.
Na lekcjach języka polskiego dużą trudność sprawiało nam wprowadzanie ćwiczeń z zakresu literackich form użytkowych, np. pisanie listów, zawiadomień, zaproszeń i życzeń.


Dzieci traktowały je jako nudne, sztucznie inicjowane wprawki stylistyczne, które nie budziły w nich ani potrzeby, ani chęci opanowania danej umiejętności.
Dopiero po nawiązaniu korespondencji między naszymi klasami uczniowie zaczęli nabywać umiejętności pisania listu (podstawowe słownictwo, zawartość tekstu, jego algorytm) w sposób naturalny. Uznałyśmy, że jest to doskonały sposób rozwijania i kształcenia języka pisanego uczniów, a także myślenia, przeżyć i sądów. Wprawnie prowadzona korespondencja wyrabiała w dzieciach umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych, rozwijała uczucia przyjaźni, życzliwości, kształtowała w nich postawę otwartości, wzbogacała ich przeżycia, uczyła dzielić się nimi, poszerzała wiedzę o środowisku społeczno-przyrodniczym, uczyła ponoszenia odpowiedzialności za słowo i poprawnej ,,etyki językowej”. 

Kilka lat temu podzieliłyśmy się krytycznymi uwagami (a właściwie odczuciami) na temat tradycyjnych metod realizacji wspomnianych zadań programowych z zakresu nauczania języka polskiego. Zdecydowałyśmy się na nawiązanie korespondencji między naszymi klasami, aby urozmaicić zajęcia i uaktywnić twórczo dzieci. Ustaliłyśmy, że będziemy w tej wymianie opierać się głównie na propozycjach dzieci. Liczyłyśmy na ich spontaniczność i niekonwencjonalność.
Nie przystąpiłyśmy od razu do realizacji naszych planów, ponieważ koleżanka z Legionowa rozpoczynała pracę z klasą pierwszą (dzieci z Białegostoku były w klasie drugiej). Po pierwszym półroczu, gdy legionowscy uczniowie opanowali umiejętność pisania, otrzymali list z Białegostoku.
Zanim to nastąpiło, przeprowadziłyśmy z wychowankami rozmowy dotyczące tego, Czy chcieliby zaprzyjaźnić się z kolegami z innego miasta. Propozycja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Dzieci zaczęły snuć plany dotyczące wspólnych wyjazdów i spotkań. 

 

...

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Listopad 2024
P W Ś C Pt S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Najbliższe wydarzenia

sobota, 23.11.2024
10:00 13:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów, (Dekanat Zabłudów) (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 19:00
Kreatywnie na lekcjach chemii. (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 20:00
Nauczyciel umiejętny cyfrowo: GENIALLY – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 20:00
Warm up! Energizer im DaF – Unterricht -czyli o roli rozgrzewki na lekcji języka obcego- szkolenie metodyczne. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 18:00
NAUCZYCIELU! Masz prawo się bronić! Nauczyciel w sytuacji zagrożenia – warsztat wprowadzający z elementami samoobrony prowadzony przez Experta United Krav Maga World Organisation (STACJONARNE)
wtorek, 26.11.2024
10:00
Sieć współpracy i samokształcenia doradców zawodowych szkół ponadpodstawowych. Tematyka spotkania : Promowanie postaw przedsiębiorczych i proaktywnych wzmacniających przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy. (STACJONARNE)
środa, 27.11.2024
16:00 20:00
Nauczyciel umiejętny cyfrowo: urzeczywistnianie marzeń uczniów w DRUKU 3D (projektowanie i przygotowanie modelu do druku) (STACJONARNE)
środa, 27.11.2024
16:00 20:00
Mimika, nastroje i bunt nastolatka w kontekście neurobiologii. (ON-LINE)
środa, 27.11.2024
16:00 18:15
Świąteczne inspiracje plastyczne – warsztaty o tematyce bożonarodzeniowej. (STACJONARNE)
czwartek, 28.11.2024
16:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)