Języki obce
Magdalena Jaśniak
Nauczyciel Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu
KARTA WDROŻENIA INNOWACJI
ROK SZKOLNY 2021/22
- INFORMACJE O SZKOLE.
- Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu
- INFORMACJE DOTYCZĄCE AUTORA / AUTORÓW INNOWACJI.
Imię nazwisko : Magdalena Jaśniak
- INFORMACJE DOTYCZĄCE NAUCZYCIELI WDRAŻAJĄCYCH INNOWACJE.
1. Imię i nazwisko:Magdalena Jaśniak
- Kwalifikacje zawodowe:
- Studia wyższe magisterskie: Pedagogika Opiekuńcza z Terapią Pedagogiczną,
- Studia licencjackie : Nauczycielskie Kollegium Języków Obcych - Język Niemiecki,
- Studia podyplomowe w zakresie: Wychowanie do Życia w Rodzinie , Bezpieczeństwo i Higiena Pracy,
- Zajmowane stanowisko w szkole: Nauczyciel
- Stopień awansu zawodowego: Nauczyciel mianowany
- Autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej:
tak nie
- Szczegóły
- Kategoria: Języki obce
„Dobry Start w Przyszłość - praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” - realizacja projektu w ramach programu Erasmus+
Ilona Perkowska nauczyciel języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 12 im. Z.Glogera w Białymstoku
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Z. Glogera w Białymstoku od roku szkolnego 2023/2024 realizuje kilkuletni projekt „Dobry Start w Przyszłość - praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. numer akredytacji programu Erasmus+ w sektorze Edukacja Szkolna 2022-1-PL01-KA120-SCH-000108605.
Jest to projekt, który koncentruje się na zapewnieniu pełnej dostępności do wszelkich aspektów edukacji dla wszystkich członków społeczności szkolnej. Głównym celem całego projektu jest holistyczne zapewnienie pełnego dostępu do edukacji oraz wyeliminowanie barier w dostępie do edukacji. Szczególnym priorytetem projektu jest zwrócenie szczególnej uwagi na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, osób z niepełnosprawnościami oraz dzieci przybywających z różnych systemów edukacyjnych, w tym uchodźców z Ukrainy. W systemie edukacyjnym pojawiają się uczniowie z Rosji, Białorusi czy Ukrainy z trudnościami kulturowymi oraz językowymi.
Głównym celem trwającego projektu jest kształcenie kluczowych kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie oraz nabywanie nowych umiejętności. Nauczyciele biorący udział w licznych zagranicznych mobilnościach, mieli niebywałą możliwość obserwacji zajęć, poznania nowych metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wymiany doświadczeń z innymi pedagogami. Wiele szkoleń umożliwiło uczestnictwo w lekcjach w szkołach zagranicznych, obserwacji stosowanych przez nauczycieli metod pracy oraz samych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ogromną zaletą była szansa obserwacji edukacji włączającej w systemach edukacyjnych rożnych krajów europejskich, min. Portugalii, Malty, Hiszpanii, Włoch, Finlandii, Chorwacji.
- Szczegóły
- Kategoria: Języki obce
Emilia Rembelińska
Nauczyciel języka angielskiego i nauczyciel wspomagający kształcenie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi w Szkole Podstawowej nr 12 im. Zygmunta Glogera w Białymstoku.
Aplikacja InstaLing – online, mobile and classroom learning.
W obecnych czasach coraz bardziej popularnym staje się nauka języków obcych online. Możemy uczyć się za pomocą wielu różnych narzędzi, aplikacji, programów, szkół itp. Potrzeba przyznać, że technologia pełni tutaj bardzo ważną rolę i znacznie wspomaga ten proces edukacyjny. Nauka online to rozwiązanie, które wybierane jest coraz chętniej. Wciąż jednak, brakuje twardych, naukowych danych bezpośrednio wskazujących na zwiększoną efektywność uczenia się, czy nauczania chociażby w dziedzinie języków obcych (https://www.fluentbe.com/pl/blog/8-aplikacji-wspomagajacych-nauke-jezyka-angielskiego/, https://www.e-learning.pl/ewiedza/e-learning-w-procesie-nauki-jezykow-obcych).
Pojawiają się publikacje prac, które akcentują zalety TM, które potrafią być używane osobiście, w sposób przenośny, dostępny wszędzie, przenikający codzienne zajęcia, że jest to trudno zauważalne (A. Kukulska-Hulme 2005:2). Niektóre z badań wskazują na pozytywne opinie osób uczących się języków obcych w temacie przydatności technologii mobilnych w przyswajaniu i rozwijaniu umiejętności językowych (Demouy V., Kukulska-Hulme A., (2010), Kukulska-Hulme A., Shield L. (2008)). Przegląd dostępnych aplikacji i programów wskazuje, że pochodzą one głównie od największych światowych producentów w dziedzinie produkcji sprzętu IT (https://www.fluentbe.com/pl/blog/8-aplikacji-wspomagajacych-nauke-jezyka-angielskiego/, https://www.e-learning.pl/ewiedza/e-learning-w-procesie-nauki-jezykow-obcych).
Jednak, na polskim rynku w ciągu ostatnich kilku lat pojawiła się rodzima produkcja z zakresu nauki słownictwa języków obcych online o nazwie InstaLing. Twórcami owego narzędzia są prof. dr hab. Dariusz Jemielniak: założyciel ling.pl (sprzedany w 2015 roku), wiceprezes Polskiej Akademii Nauk, FacultyAssociate w Berkman-Klein Center for Internet and Society na Uniwersytecie Harvarda, Wikimedia Foundation Trustee jak również Andrzej Gąsienica-Samek: były mistrz świata w Międzynarodowym Konkursie Programowania Zespołowego (2003), prezes i współwłaściciel firmy Atinea Software House i Tomasz Stachowicz: inżynier oprogramowania, pasjonat języków obcych (biegle posługuje się esperanto), współwłaściciel firmy Atinea Software House.
InstaLing to od samego początku, całkowicie, polska aplikacja. Dzięki czemu, jak twierdzą jej twórcy jest dostosowana do polskich podręczników, systemu ocen, a także w pełni zgodna z RODO, inaczej niż większość amerykańskich platform (nie ma możliwości wpisywania nawet imion dzieci!). Ciekawostką jest również fakt, że XVI edycja programu InstaLing dla szkół odbyła się pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Inspiracją do jej powstania była pionierska aplikacja SuperMemo do indywidualnej nauki, podobnie jak aplikacja Anki. InstaLing oprócz indywidualnego odbiorcy ma przede wszystkim służyć nauczycielom i całym klasom ( czyli grupom uczniów) zakotwiczonym w konkretnej rzeczywistości, jaką jest polski system oświaty.
- całość do pobrania w formacie pdf -
- Szczegóły
- Kategoria: Języki obce
Data: 13.01 2009
Klasa: III gimnazjum
Nauczyciel: Dariusz Tichoniuk
Cele lekcji:
- uczeń zna słownictwo związane z potrawami i kulinariami
- uczeń zna czasowniki związane z przygotowaniem potraw
- uczeń właściwie Matyki wymawia słownictwo dotyczące tematyki lekcji
- uczeń doskonali umiejętności komunikacyjne
- uczeń doskonali umiejętności ćwiczenia ze słuchu
Pomoce dydaktyczne:
- podręcznik: Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego repetytorium i zestawy egzaminacyjne, wyd. Pearson Longman, 2008\
- tablica, odtwarzacz CD i płyta dołączona do podręcznika
- pomoce przygotowane przez nauczyciela (wykres do rozgrzewki językowej)
Nowe słownictwo: crispy, kidney, savoury, pancake, flour, straw
Realizowana ścieżka dydaktyczna: czytelnicza i medialna
Techniki pracy: praca w parach, słuchanie, dopasowywanie słownictwa do właściwej kategorii, zgadywanie z kontekstu.
---
- całość do pobrania w formacie pdf -
- Szczegóły
- Kategoria: Języki obce
Krystyna Kummer
Sposób na "passé simple"
Czas „passé simple” jest czasem literackim i być może dlatego standardy egzaminacyjne nie przewidują dobrej znajomości lecz jedynie rozpoznawanie jego form w tekście. Jednakże np. testy z Olimpiad Języka Francuskiego zawierają polecenia dotyczące użycia tego czasu w ćwiczeniach gramatycznych. W związku z tym, zainteresowani nauczyciele zastanawiają się w jaki sposób najprościej przekazać uczniom zasady dotyczące tworzenia poszczególnych form tego czasu, natomiast uczniowie poszukują najbardziej skutecznego sposobu ich zapamiętania.
- Szczegóły
- Kategoria: Języki obce