Magdalena Jaśniak
Nauczyciel Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu
KARTA WDROŻENIA INNOWACJI
ROK SZKOLNY 2021/22
Imię nazwisko : Magdalena Jaśniak
1. Imię i nazwisko:Magdalena Jaśniak
tak nie
Emilia Rembelińska
Nauczyciel języka angielskiego i nauczyciel wspomagający kształcenie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi w Szkole Podstawowej nr 12 im. Zygmunta Glogera w Białymstoku.
Aplikacja InstaLing – online, mobile and classroom learning.
W obecnych czasach coraz bardziej popularnym staje się nauka języków obcych online. Możemy uczyć się za pomocą wielu różnych narzędzi, aplikacji, programów, szkół itp. Potrzeba przyznać, że technologia pełni tutaj bardzo ważną rolę i znacznie wspomaga ten proces edukacyjny. Nauka online to rozwiązanie, które wybierane jest coraz chętniej. Wciąż jednak, brakuje twardych, naukowych danych bezpośrednio wskazujących na zwiększoną efektywność uczenia się, czy nauczania chociażby w dziedzinie języków obcych (https://www.fluentbe.com/pl/blog/8-aplikacji-wspomagajacych-nauke-jezyka-angielskiego/, https://www.e-learning.pl/ewiedza/e-learning-w-procesie-nauki-jezykow-obcych).
Pojawiają się publikacje prac, które akcentują zalety TM, które potrafią być używane osobiście, w sposób przenośny, dostępny wszędzie, przenikający codzienne zajęcia, że jest to trudno zauważalne (A. Kukulska-Hulme 2005:2). Niektóre z badań wskazują na pozytywne opinie osób uczących się języków obcych w temacie przydatności technologii mobilnych w przyswajaniu i rozwijaniu umiejętności językowych (Demouy V., Kukulska-Hulme A., (2010), Kukulska-Hulme A., Shield L. (2008)). Przegląd dostępnych aplikacji i programów wskazuje, że pochodzą one głównie od największych światowych producentów w dziedzinie produkcji sprzętu IT (https://www.fluentbe.com/pl/blog/8-aplikacji-wspomagajacych-nauke-jezyka-angielskiego/, https://www.e-learning.pl/ewiedza/e-learning-w-procesie-nauki-jezykow-obcych).
Jednak, na polskim rynku w ciągu ostatnich kilku lat pojawiła się rodzima produkcja z zakresu nauki słownictwa języków obcych online o nazwie InstaLing. Twórcami owego narzędzia są prof. dr hab. Dariusz Jemielniak: założyciel ling.pl (sprzedany w 2015 roku), wiceprezes Polskiej Akademii Nauk, FacultyAssociate w Berkman-Klein Center for Internet and Society na Uniwersytecie Harvarda, Wikimedia Foundation Trustee jak również Andrzej Gąsienica-Samek: były mistrz świata w Międzynarodowym Konkursie Programowania Zespołowego (2003), prezes i współwłaściciel firmy Atinea Software House i Tomasz Stachowicz: inżynier oprogramowania, pasjonat języków obcych (biegle posługuje się esperanto), współwłaściciel firmy Atinea Software House.
InstaLing to od samego początku, całkowicie, polska aplikacja. Dzięki czemu, jak twierdzą jej twórcy jest dostosowana do polskich podręczników, systemu ocen, a także w pełni zgodna z RODO, inaczej niż większość amerykańskich platform (nie ma możliwości wpisywania nawet imion dzieci!). Ciekawostką jest również fakt, że XVI edycja programu InstaLing dla szkół odbyła się pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Inspiracją do jej powstania była pionierska aplikacja SuperMemo do indywidualnej nauki, podobnie jak aplikacja Anki. InstaLing oprócz indywidualnego odbiorcy ma przede wszystkim służyć nauczycielom i całym klasom ( czyli grupom uczniów) zakotwiczonym w konkretnej rzeczywistości, jaką jest polski system oświaty.
Cele lekcji:
Pomoce dydaktyczne:
Nowe słownictwo: crispy, kidney, savoury, pancake, flour, straw
Realizowana ścieżka dydaktyczna: czytelnicza i medialna
Techniki pracy: praca w parach, słuchanie, dopasowywanie słownictwa do właściwej kategorii, zgadywanie z kontekstu.
---
Krystyna Kummer
Sposób na "passé simple"
Czas „passé simple” jest czasem literackim i być może dlatego standardy egzaminacyjne nie przewidują dobrej znajomości lecz jedynie rozpoznawanie jego form w tekście. Jednakże np. testy z Olimpiad Języka Francuskiego zawierają polecenia dotyczące użycia tego czasu w ćwiczeniach gramatycznych. W związku z tym, zainteresowani nauczyciele zastanawiają się w jaki sposób najprościej przekazać uczniom zasady dotyczące tworzenia poszczególnych form tego czasu, natomiast uczniowie poszukują najbardziej skutecznego sposobu ich zapamiętania.