„Dobry Start w Przyszłość - praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”  - realizacja projektu w ramach programu Erasmus+

 Ilona Perkowska nauczyciel  języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 12 im. Z.Glogera w Białymstoku

Szkoła Podstawowa nr 12 im. Z. Glogera w Białymstoku od roku szkolnego 2023/2024 realizuje kilkuletni  projekt  „Dobry Start w Przyszłość - praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.  numer akredytacji programu Erasmus+ w sektorze Edukacja Szkolna 2022-1-PL01-KA120-SCH-000108605.

Jest to projekt, który koncentruje się na zapewnieniu pełnej dostępności do wszelkich aspektów edukacji dla wszystkich członków społeczności szkolnej. Głównym celem całego projektu jest holistyczne zapewnienie pełnego dostępu do edukacji oraz wyeliminowanie barier w dostępie do edukacji. Szczególnym priorytetem projektu jest zwrócenie szczególnej uwagi na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, osób z niepełnosprawnościami oraz dzieci przybywających z różnych systemów edukacyjnych, w tym uchodźców z Ukrainy. W systemie edukacyjnym pojawiają się uczniowie z Rosji, Białorusi czy Ukrainy z trudnościami kulturowymi oraz językowymi.

Głównym celem trwającego projektu jest kształcenie kluczowych kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie oraz nabywanie nowych umiejętności. Nauczyciele biorący udział w licznych zagranicznych mobilnościach, mieli niebywałą możliwość  obserwacji zajęć, poznania nowych metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wymiany doświadczeń z innymi pedagogami. Wiele szkoleń umożliwiło uczestnictwo w lekcjach  w szkołach zagranicznych, obserwacji stosowanych przez nauczycieli metod pracy oraz samych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ogromną zaletą była szansa obserwacji edukacji włączającej w  systemach edukacyjnych rożnych krajów europejskich, min. Portugalii, Malty, Hiszpanii, Włoch, Finlandii, Chorwacji.

 

 

Każda mobilność i uczestnictwo w szkoleniach naszych nauczycieli wpłynęło na wzrost ich wiedzy oraz kompetencji metodycznych. Finalnie zaowocowało nowymi pomysłami w pracy z naszymi uczniami oraz wprowadzeniem innowacyjnych rozwiązań, poznania nowych  strategii skutecznego nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odbyte szkolenia  dostarczyły uczestnikom wiedzy  teoretycznej, ale przede wszystkim postawiły  na praktyczne umiejętności do wykorzystania w pracy z uczniami ze spectrum autyzmu.

Dwa lata realizacji projektu „Dobry Start w Przyszłość - praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” w ramach programu Erasmus + pozwoliły na realizację licznych przedsięwzięć i inicjatyw z naszymi uczniami.

Ciekawym pomysłem była realizacja warsztatów pt. „Jesteśmy otwarci na innych” przeprowadzone dla uczniów klas drugich  uczęszczających do świetlicy. Celem zajęć było pokazanie uczniom, co oznacza być otwartym na różnorodność i inność. Jak bycie innym wpływa na atmosferę w klasie, jej funkcjonowanie oraz współpracę uczniów.

Podczas ćwiczeń uczniowie mieli możliwość wypowiadania się na temat postrzegania innych. Szukali różnic i podobieństw między sobą. Dyskutowali o swoich uczuciach, tolerancji i szacunku wobec innych - różnych od nich. Zrozumieli, że różnorodność wnosi do zespołu klasowego  różne poglądy i doświadczenia, dlatego też warto czerpać ją od swoich rówieśników. Warto być otwartym na drugiego człowieka, by zrozumieć, jaki on jest i jak rozumie świat.

Nauczyciele języka angielskiego przeprowadzili zajęcia integracyjne dla uczniów mające na celu wzmacnianie poczucia wspólnoty. Zajęcia oparte były na budowaniu empatii, rozwijaniu kompetencji społecznych oraz przekazywaniu kluczowych wartości Unii Europejskiej, takich jak równość, szacunek, solidarność i różnorodność. Uczniowie, którzy wzięli udział w zajęciach tworzyli wspólny plakat odzwierciedlający idee i wartości Unii Europejskiej.

Ponadto, nauczyciele zaangażowani w projekt  zorganizowali Szkolny Konkurs Plastyczny dla uczniów klas I-III pt. „Różnorodny jest ciekawy”, a także Szkolny Konkurs Literacko-Plastyczny pt. ,,Jestem inny, a jednak taki sam”. Wspólnym celem tych kilku inicjatyw była szeroko rozumiana popularyzacja idei integracji społecznej uczniów z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bardzo ciekawym działaniem wzbogacającym społeczność szkolną w wiedzę, były warsztaty dla nauczycieli z wykorzystaniem robota Photon, które pokazały, iż grywalizacja to doskonały sposób na wywołanie pozytywnych emocji na zajęciach.

Nauczyciele zorganizowali także Tydzień Życzliwości: "Różni, ale Równi" mający na celu uświadomienie, jak ważna jest akceptacja inności i wzajemny szacunek. Uczniowie stworzyli przepiękne "Kartki życzliwości" i "Łańcuchy uśmiechów", które pokazały, iż każdy człowiek ma możliwość poczuć, że jest wyjątkowy.

Istotnym działaniem było przeprowadzenie warsztatów pod nazwą „Alfabet sensoryczny” dla uczniów klas 3, które stanowiły integralną część projektu w ramach, którego uczestnicy zostali wprowadzeni w świat wiedzy poprzez wielozmysłowość. Głównym zadaniem było wykonanie pomocy dydaktycznej, ułatwiającej zapamiętanie kształtu poszczególnych liter za pomocą doznań sensorycznych, przy jednoczesnym utrwalaniu znajomości alfabetu przez uczniów klas młodszych. Warsztaty przyczyniły się do rozwijania zmysłu dotyku przez oswajanie z różnorodnymi fakturami oraz stanowiło poprawę koncentracji uwagi i precyzji wykonywanych zadań.

Ważnym szkoleniem było te odbyte na Malcie  pt. „Różnorodność w edukacji,  czyli rozwijanie umiejętności kulturowych i komunikacyjnych”. Jego głównym celem było zwrócenie uwagi na różnorodność jako bogactwo edukacyjne, wnoszące w proces nauczania i uczenia się nowe perspektywy, różnorodne spostrzeżenia i przemyślenia. Odpowiadaliśmy sobie na pytania - Jak uczyć się od siebie nawzajem? Jak rozwijać się jako nauczyciel uwzględniający różnorodność? Jak wspierać różnorodność w klasie wynikającą z różnych kultur, osobowości i zachowań?

W naszych działaniach nie ominęliśmy także najmłodszych, czyli przedszkolaków. W ramach warsztatów  "Dobrze nam razem" dzieci z przedszkola wzmacniały  swoje relacje, rozwijały umiejętności pracy zespołowej oraz wzajemnego szacunku i zrozumienia. Poprzez różnorodne aktywności przedszkolaki  dowiedziały  się jak efektywnie współpracować, rozwiązywać konflikty i doceniać wartość każdego członka grupy.

Nasi uczniowie wzięli także  udział w warsztatach ,,Jak skutecznie się uczyć, aby osiągnąć sukces edukacyjny?”. Scenariusze do zajęć zostały opracowane tak, aby uczestnicy zajęć mieli okazję do analizy własnych procesów motywacyjnych oraz ich wpływu na zwiększenie motywacji do wypełniania obowiązku szkolnego, jak również ról, jakie odgrywają emocje w procesie uczenia się . Dzięki temu uczniowie poznali różne style uczenia się oraz wykonali plakaty. Plakaty prezentowały ich pomysły na temat sposobów uczenia się, które będą najlepsze dla uczniów posługujących się odpowiednim kanałem komunikacyjnym. Dzięki warsztatom zwiększyła się uczniowska  świadomość, jak ważna jest motywacja oraz sposób przyswajania wiedzy odpowiedni do tego, co preferuje ludzki mózg.

Dodatkowo, w ramach projektu przeprowadzono lekcje otwarte, których celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, dlaczego indywidualizowanie pracy na lekcji jest ważne i w jaki sposób należy to robić.

Realizacja projektu  „Dobry Start w Przyszłość - praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” w ramach programu Erasmus + wciąż trwa dostarczając całej społeczności szkolnej możliwości wykorzystywania bogactwa różnorodności oraz innowacyjnych rozwiązań.

Wszystkie szkolenia odbywały się w niezwykle przyjaznej i motywującej atmosferze, a uczestnicy zdobyli cenne umiejętności i narzędzia, które z powodzeniem wykorzystywali w pracy z uczniami. Ogromną wartością szkoleń było nabycie kluczowych kompetencji niezbędnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, takich jak współpraca w klasie, zastosowanie nowoczesnych metod pracy zespołowej, sposobów integrowania grupy, wzmacniania relacji między uczniami. Istotnym elementem jest zastosowanie narzędzi cyfrowych, które uatrakcyjniają i ułatwiają pracę.

Program Erasmus+ daje ogromne możliwości rozwoju zawodowego nauczycielom i niezapomniane doświadczenia uczniom.