Magdalena Jaśniak
Nauczyciel Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu
KARTA WDROŻENIA INNOWACJI
ROK SZKOLNY 2021/22
Imię nazwisko : Magdalena Jaśniak
1. Imię i nazwisko:Magdalena Jaśniak
tak nie
1. Rodzaj innowacji: programowa,
organizacyjna,
metodyczna,
2. Zakres innowacji:
kto zostanie nią objęty (szkoła, klasa, grupa uczniów) :
Język mniejszości narodowej- język niemiecki
c) czas trwania innowacji :
od wrzesień 2021 do czerwiec 2022
Innowacja”Lesezauber” została stworzona w związku ze wzrostem znaczenia języka niemieckiego w procesie komunikacji w Europie, a także ze względu na wymogi nowej podstawy programowej . Wiek szkolny jest doskonałym okresem do rozpoczynania nauki języka obcego. W tym czasie dzieci poprzez zabawę, w odpowiednio stworzonej, przyjaznej atmosferze z łatwością przyswajają wiedzę i chętniej się uczą. W nauce słownictwa i obcojęzycznych zwrotów niezwykle ważna jest systematyczność i regularność a także kontakt z materiałami źródłowymi jak książki z opowiadaniami w języku obcym. Zwiększenie nacisku na umiejętność czytania w języku niemieckim zapewnia częstszy kontakt z językiem, stwarza również okazję do utrwalania i zapamiętywania większej ilości słów i prostych struktur gramatycznych
Nauczyciel wprowadza uczniów w świat książek w języku niemieckim. Podczas wybranych zajęć „Języka mniejszości narodowej- języka niemieckiego” czytane są autentyczne teksty w języku niemieckim . W opowiadaniach tych występują różni bohaterowie z niemieckojęzycznych książek dla dzieci. Uczniowie ćwiczą umiejętność czytania w języku obcym, poznają nowe słownictwo a także struktury gramatyczne. Dodatkowo mają kontakt z żywym językiem, poznają kulturę krajów niemieckojęzycznych a także nowe metody nauki języka. Po przeczytaniu samodzielnie lub na forum danego tekstu uczniowie wykonują przydzielone przez nauczyciela zadania, mające na celu sprawdzenie stopnia zrozumienia danych treści oraz zapamiętanie nowego słownictwa/ zwrotów. Wybrane teksty uczniowie przestawiają na forum klasy w formie dramy. Książki pochodzą z Biblioteki Austriackiej lub z ebooków dostępnych w sieci. Nauczyciel kopiuje wybrane fragmenty tekstów oraz zachęca uczniów do samodzielnego korzystania ze zbiorów biblioteki.