Krystyna Kummer
Sposób na "passé simple"
Czas „passé simple” jest czasem literackim i być może dlatego standardy egzaminacyjne nie przewidują dobrej znajomości lecz jedynie rozpoznawanie jego form w tekście. Jednakże np. testy z Olimpiad Języka Francuskiego zawierają polecenia dotyczące użycia tego czasu w ćwiczeniach gramatycznych. W związku z tym, zainteresowani nauczyciele zastanawiają się w jaki sposób najprościej przekazać uczniom zasady dotyczące tworzenia poszczególnych form tego czasu, natomiast uczniowie poszukują najbardziej skutecznego sposobu ich zapamiętania.
Według „Gramatyki języka francuskiego dla młodzieży” Bescherelle’a, w przekładzie Grażyny Migdalskiej, czas „passé simple” tworzymy przez dodanie do tematu bezokolicznika odpowiednich końcówek, tzn.:
Grupa | Końcówka bezokolicznika | Bezokolicznik | Temat bezokolicznika i czasu „passé simple” | Końcówka czasu "passé simple" |
I +aller |
-er | parler aller |
parl- all- |
-ai -as -a -âmes -âtes -èrent |
II | -ir | finir | fin- | -is -is -it -îmes -îtes -irent |
III Czasowniki tej grupy |
- mają różne końcówki bezokoliczników | - i różne tematy w czasie „passé simple”. | -is -is -it -îmes -îtes -irent lub -us -us -ut -ûmes -ûtes -urent |
„Grammaire utile du français”, autorstwa Evelyne Bérard i Christian Lavenne, przedstawia nieco więcej poszukiwanych przez nas informacji, dzięki którym powyższą tabelę możemy wzbogacić konkretnymi przykładami czasowników III grupy oraz ich tematu w czasie „passé simple”, który nie zawsze jest tematem bezokolicznika.
....
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
sobota, 22.02.2025 09:00 17:00 Krytyczne myślenie i neurodydaktyka w praktyce szkolnej. (STACJONARNE) |
poniedziałek, 24.02.2025 15:00 20:00 Nauczyciel umiejętny cyfrowo: Triki w PowerPoint – coś więcej niż prezentacja? (Menu animowane, prosta ankieta, gra w Power Point). (ON-LINE) |
poniedziałek, 24.02.2025 17:30 20:30 „Ogarnij Canvę – Cz. I.” - dla początkujących (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 15:45 19:45 Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 16:00 19:00 ,,Warto to mieć" - pomoce dydaktyczne przydatne w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 16:30 20:30 Pomysł na katechezę: Cykl roczny nabożeństw – wybrane realizacje na lekcjach religii prawosławnej (BIELSK PODLASKI) (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 17:00 20:00 Standardy ochrony małoletnich na lekcji wychowania fizycznego – kluczowe aspekty prawne i wychowawcze (ON-LINE) |