Małgorzata Olędzka, Joanna Tarasiuk, Jolanta Trofimiuk,
Lech Radzajewski, Joanna Ciesielska

UWAGI DO MATURY PRÓBNEJ Z FIZYKI Z ASTRONOMIĄ GRUDZIEŃ 2004

Dnia 2 grudnia 2004r. odbyła się próba egzaminu maturalnego z fizyki z astronomią. Z założenia egzamin maturalny ma być sprawdzany obiektywnie i jednolicie w całej Polsce. Tymczasem okazało się, że zarówno arkusze egzaminacyjne, jak i schematy oceniania nie zostały przygotowane rzetelnie.

Nauczyciele fizyki sprawdzający prace maturalne zostali postawieni w trudnej sytuacji, ponieważ schemat oceniania dołączony do arkuszy egzaminacyjnych zawierał błędy i nieścisłości. Oburzeniem napawa fakt, że zarówno w arkuszach egzaminacyjnych jak i w schemacie oceniania pojawiają się sformułowania niejednoznaczne, niepoprawne pod względem języka fizyki i niejasne. Pojawiają się w niektórych zadaniach polecenia, za których wykonanie uczeń nie otrzymuje żadnych punktów [według klucza], a punktowane są czynności, o których z kolei nie ma mowy w treści zadania. W niektórych zadaniach wymaga się od ucznia pamięciowej znajomości wzorów fizycznych, których nie ma w karcie wzorów [efekt Dopplera, prawo Hooke’a], w jednym z zadań potrzebny jest układ okresowy pierwiastków. Schemat oceniania nie jest jednolity, w niektórych zadaniach uczeń otrzymuje jeden punkt za podanie choć jednej poprawnej odpowiedzi [z dwóch], a w niektórych punktowane są obydwie poprawne. Na uwagę zasługuje też fakt, że arkusz pod względem estetycznym [rysunki, czytelność, brak miejsca na wpisanie punktów przy każdym zadaniu przez egzaminatora] pozostawia wiele do życzenia. Szczegółowy wykaz uwag dotyczący zarówno arkuszy, jak i schematów oceniania przedstawiamy poniżej.

...

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Listopad 2024
P W Ś C Pt S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Najbliższe wydarzenia

czwartek, 21.11.2024
10:00 13:00
XXI Konferencja metodyczna Oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
15:30 18:00
Sieć współpracy i samokształcenia – AI jako pomoc i narzędzie w tworzeniu materiałów dydaktycznych na lekcje przedmiotów humanistycznych. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:00 20:00
Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych w przedszkolu dla dzieci starszych (5-6 latki). Część główna zajęć – budowa, założenia, praktyczne zastosowanie gier, zabaw i ćwiczeń. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów (Dekanat Śródmieście). (STACJONARNE)
piątek, 22.11.2024
17:00 20:00
Usprawnianie motoryki małej i dużej u dzieci i uczniów - Terapia ręki (STACJONARNE)
sobota, 23.11.2024
10:00 13:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów, (Dekanat Zabłudów) (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 19:00
Kreatywnie na lekcjach chemii. (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 20:00
Nauczyciel umiejętny cyfrowo: GENIALLY – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 20:00
Warm up! Energizer im DaF – Unterricht -czyli o roli rozgrzewki na lekcji języka obcego- szkolenie metodyczne. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 18:00
NAUCZYCIELU! Masz prawo się bronić! Nauczyciel w sytuacji zagrożenia – warsztat wprowadzający z elementami samoobrony prowadzony przez Experta United Krav Maga World Organisation (STACJONARNE)