Nauczycielki dyplomowane i pasjonatki „Królewskiej Gry" Anna Zalewska oraz Katarzyna Malinowska zaprosiły nauczycieli wychowania przedszkolnego na zajęcia otwarte pt. „Szachy - fantastyczna sprawa - to nauka i zabawa” – wprowadzenie reguł i zasad”. Zajęcia odbyły się w Przedszkolu Samorządowym nr 43 w Białystoku i miały na celu utrwalić poznane figury szachowe oraz ich sposób poruszania się za pomocą formy teatralnej. Szachy uczą odwagi i odpowiedzialności za własne decyzje. Młody adept „królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Szachy uczą go pokory gdyż wie, że nie wszystkie jego decyzje są słuszne. Dzięki temu obiektywizmowi wzrasta szacunek do przeciwnika i samego siebie a sam potrafi stosować w życiu zasadę „Fair Play". Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już w przedszkolnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkością w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu.
Nauczycielki Dyplomowane z Zespołu Szkół Nr 15 przy Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku mgr Anna Łaszcz i mgr Jolanta Woźniczka po raz kolejny zaprosiły nauczycieli na szkolenie pt. „Wiosenno - letnie zabawy do kreślenia i składania – inspiracje”. Nauka połączona z ruchem wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu w procesie jego rozwoju. Dziecko rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat. Istotą tych zajęć jest stworzenie sytuacji edukacyjnych, w których na miarę swoich możliwości osiągnie ono optymalny poziom rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego. Wszystkim ćwiczeniom towarzyszy muzyka pełniąca rolę elementu porządkującego przebieg ćwiczenia poprzez nadanie mu tempa i rytmu. Jednocześnie jest ona elementem wyzwalającym emocje, motywującym do podejmowania działania i prowokującym element spontanicznego wchodzenia w interakcje społeczne.
Survival, to nie tylko pasjonująca przygoda dla dorosłych, ale również cenna umiejętność, którą możemy przekazać dzieciom. Poznanie podstawowych technik i zasad przetrwania w naturalnym środowisku może rozwijać w nich samodzielność, pewność siebie i umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. W sobotę 20 kwietnia 2024r nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego uczestniczyli w terenowych warsztatach pod hasłem ,,Survival w edukacji. Jak zaplanować terenowe przygody dla młodszych i starszych dzieci?” Warsztaty odbyły się w Starym Dworze nad Zalewem Siemianówka. Nauczyciele wykonywali różne zadania określone zagadnieniami: sposoby poszukiwania i uzdatniania wody, sposoby rozniecania i podtrzymywania ognia, ognisko – rodzaje i przygotowanie, planowanie i organizacja gry terenowej (min. kodowanie i dekodowanie). Chociaż pogoda nie dopisała, to chęć aktywności nauczycieli na świeżym powietrzu była ogromna. Podziękowania kierujemy do prowadzącej warsztaty – Pani Agnieszki Dakowicz – nauczycielki SP nr 28 oraz do Pani Anny Fularczyk – Androsiuk, również nauczycielki SP nr 28, która przyjęła grupę nauczycieli pod swój dach i ugościła posiłkiem.
Przedszkolaki uwielbiają słuchać opowieści, szczególnie gdy są przedstawione w ciekawy sposób, a do takich należy forma teatrzyku. Nic nie zachwyca dzieci tak bardzo, jak historia, która jednocześnie zostaje zobrazowana. Szkolenie pt. „Mały wielki Teatrzyk” zostało przygotowane i poprowadzone przez doradczynie wychowania przedszkolnego Agnieszkę Bąbczyńską i Barbarbarę Szutkiewicz we współpracy z wydawnictwem PODRĘCZNIKARNIA. Podczas szkolenia zaprezentowano możliwość wykorzystania formy przestrzennej teatrzyku oraz wyjątkowość opowiadań i bajek w planszach. Uczestnicy zapoznali się z korzyściami wychowawczymi, terapeutycznymi, relaksacyjnymi, komunikacyjnymi płynącymi z czytania i opowiadania bajek z „Małego Teatrzyku”. Nie zabrakło miejsca na bezcenne przesłania ukryte w bajkach, baśniach, opowiadaniach tj. pracowitość, mądrość, pomoc słabszym, chciwość, zazdrość, sprawiedliwość, owaga, mądrość, miłość, szacunek i miłość do starszych, piękno, przyjaźń, tolerancja, akceptacja dla „inności”.
Podczas szkolenia “Kinezyterapia, czyli leczenie ruchem”, które przeprowadziła dr n. med. inż Jolanta G. Zuzda każdy uczestnik otrzymał wytyczne, w jaki sposób wspierać prawidłowy rozwój ruchowy dziecka w warunkach szkolnych. Jak poprzez aktywność fizyczną wpływać pozytywnie na swoje zdrowie oraz jak radzić sobie z napotkanymi trudnościami w ruchu - budowanie prawidłowych wzorców ruchu.
Inspiracją do zorganizowania szkolenia „Taneczno – muzyczne zabawy na każdy dzień” była muzyka, która jest punktem wyjścia do pracy z dziećmi. Zajęcia w MODM BCE przeprowadziła pani Sylwia Mielech - nauczyciela mianowany z Przedszkola w Grabówce. Naturalną potrzebą małego człowieka jest ruch i wszelkie działania z tym związane. Nie sposób przecenić znaczenia muzyki w pracy z dziećmi. Niezwykle ważne są wszelkie działania związane z rytmem, aranżacje taneczne, proste układy choreograficzne są dla dzieci dobrą zabawą a jednocześnie pozwalają im na bezpośredni kontakt z muzyką. Szkolenie przekonało, że wcale nie trzeba być muzykiem, aby zrozumieć muzykę i dobrze się przy niej bawić.
Dzięki uprzejmości Pani dr Katarzynie Szostak-Król Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 26 w Białymstoku odbyło się szkolenie dla nauczycieli wychowania fizycznego „Siatkówka – nieodłączny element lekcji wychowania fizycznego”, które poprowadziła Pani Joanna Szeszko - była reprezentantka kraju i uczestniczka mistrzostw świata w 2002 roku, Prezes BAS Białystok, trener piłki siatkowej, nauczyciel dyplomowany SP 26. Uczestnikom szkolenia zostały zaprezentowane podstawy techniki odbić piłki sposobem górnym i dolnym w ćwiczeniach i zabawach oraz zostały omówione najczęściej popełniane błędy jakie wykonują dzieci podczas nauczania.
Rozwój przedszkolaków w obszarze motoryki dużej jest niezwykle ważny, a wiosna to idealny czas, aby zachęcić dzieci do większej aktywności fizycznej. Wydawnictwo Edukacyjne Podręcznikarnia wspólnie z doradczyniami metodycznymi wychowania przedszkolnego Agnieszką Bąbczyńską i Barbarą Szutkiewicz zorganizowało warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, które zostały przeprowadzone przez pedagoga, trenera, animatora Jarosława Jatela, Warsztaty obejmowały integracyjne zabawy ruchowe i taneczne z użyciem muzyki klasycznej. Podczas zajęć zostały zaprezentowane nie tylko autorskie propozycje Jarka Jatela , ale również znane od lat zabawy ruchowe czy nowości taneczne. Nauczyciele przekonali się, że ruch przy muzyce jest źródłem radości, wspomaga rozwój, uwrażliwia, rozwija umiejętności społeczne, pobudza wyobraźnię, daje możliwość wyładowania energii, odpręża i relaksuje. Ślicznie dziękujemy Wydawnictwu Edukacyjnemu Podręcznikarnia za współpracę!
Podczas 12 godzinnych warsztatów Pozytywnej Dyscypliny nauczyciele PASJONACI uzyskali odpowiedzi na pytania:
Pozytywna Dyscyplina pomogła nauczycielom:
Zapraszamy na warsztaty rozszerzające Pozytywnej Dyscypliny, na którym zajmiemy się priorytetami życiowymi, stresem, stresorami i technikami z podejścia biznesowego, które z powodzeniem można wdrożyć w szkole.
Zapisy: https://ipo.modm.edu.pl/lista_szkolenia/9a04935454e4dc16166048eb5667657b/4921/1
Kolejne szkolenia z Canvy za nami! Na ostatnich dwóch spotkaniach pani mgr Edyta Bajena - nauczycielka dyplomowana informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. Hugona Kołłątaja w Białymstoku dowiodła iż niezaprzeczalną zaletą narzędzia Canva jest to, że może je wykorzystać w zasadzie każdy nauczyciel - nawet ten który wcześniej nie przygotowywał żadnych grafik, poradzi sobie z jego obsługą. Prowadząca umożliwiła nabycie nowych umiejętności, które pozytywnie wpłyną na pracę zawodową nauczycieli na wszystkich poziomach awansu zawodowego. Pani Edyto „Canvastycznie” dziękujemy za poświęcony czas, zaangażowanie i wytrwałość!