Zofia Elżbieta Woronowicz
Sprawdzian – nowe zadania maturalne dla klasy drugiej – poziom podstawowy.
TEMAT: Na podstawie fragmentu „Cierpień młodego Wertera” i znajomości całego tekstu przedstaw Wertera jako typowego bohatera romantycznego cierpiącego na „chorobę wieku”.
Pobierz: Fragmenty „Cierpień młodego Wertera”
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 25p.)
1) ANALIZA I INTERPRETACJA FRAGMENTU:
a. bohaterowie fragmentu: nadawca Werter, odbiorca Wilhelm 1
b. określenie formy powieści i konsekwencji tego zabiegu (narracja pierwszoosobowa, subiektywizm, autocharakterystyka) 1
c. określenie sytuacji piszącego list 1
d. określenie stosunku łączącego korespondujących 1
e. dostrzeżenie przyczyny niepokoju Wertera 1
f. określenie dominującej w tym fragmencie funkcji (oprócz informatywnej - ekspresywna) 1
g. dostrzeżenie kompozycji listu:
- pominięcie typowego schematu 1
- najwięcej miejsca zajmuje drobiazgowe sprawozdanie z przebiegu dramatycznego wieczoru 1
- czas zdarzeń: wieczór, zachód słońca, które dla Wertera "po raz ostatni zachodziło nad miłą doliną..." 1
- miejsce zdarzeń: taras, altana w ogrodzie 1
h. zwrócenie uwagi, że jest to typowa (również dla malarstwa) sceneria romantyczna 1
i. określenie jej funkcji: współtworzy nastrój, odzwierciedla stan wewnętrzny bohaterów, ewokuje rozmowę na temat śmierci 1
j. dostrzeżenie, że Lotta intuicyjnie odgaduje decyzję Wertera „ …czy się znajdziemy znowu? Czy się poznamy?” 1
k. rozmowa między Lottą a Werterem odbywa się za pomocą szyfru rozumianego przez zakochanych 1
l. nastrój, doniosłość chwili wpływa na zachowanie powściągliwego Alberta 1
m. idealizowanie Lotty („niebiańska świeżość jej ducha”, „białą suknię lśniącą wśród drzew”) 1
n. egzaltowana reakcja Wertera 1
2) CAŁOŚĆ POWIEŚCI:
a. nadrzędnym tematem powieści jest miłość:
- rozumiana jako uczucie idealne, platoniczne, nieszczęśliwe 1
- związek z tytułem utworu i mottem "Takiej miłości każdy młodzian pragnie..." 1
b. oryginalność literatury „burzy i naporu” 1
c. wpływ autobiografizmu 1
d. kreacja nowego typu bohatera: genialnej jednostki nie potrafiącej znaleźć miejsca w społeczeństwie, które ją ogranicza (problematyka społeczna) 1
e. eksponowanie młodości bohatera już w tytule utworu 1
f. dostrzeżenie, że miłość uczyniła Wertera na krótko szczęśliwym („Jakże wartościowy staję się sam dla siebie … jak sam siebie uwielbiam, gdy ona mnie kocha.”) 1
g. powrót Alberta jako początek cierpienia, jego eskalacja po incydencie u hrabiego 1
h. nieszczęśliwa miłość może prowadzić do obłędu (opowieść Wertera o spotkaniu z szaleńcem), do morderstwa (historia zazdrosnego parobka), a w przypadku głównego bohatera – do samobójstwa 1
3) WNIOSKI:
a. Werter to bohater, dla którego miłość jest istotą człowieczeństwa. 1
b. Miłość ma wartość terapeutyczną, ale jest również uczuciem destrukcyjnym 1
c. To uzdolniony poeta (przekład „Pieśni Osjana”) 1
d. Wrażliwy na piękno świata malarz 1
e. Jest świadomy tego, że pochodzenie społeczne (jest mieszczaninem) determinuje jego życie 1
f. Bohater przeżywa ból istnienia, od którego może go wyzwolić jedynie śmierć 1
g. Wpływ utworu na współczesnych 1
II. KOMPOZYCJA (5p.)
III. STYL (5p.)
IV. JĘZYK (15p.)
RAZEM 50p.
...
Publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf