Celina Borowska
Wykorzystanie metod aktywizujących w integrowaniu rodziców i uczniów klas I – III.
Metody aktywizujące są niewątpliwie metodami służącymi integrowaniu zespołu uczniów i rodziców, i większość z nich spełnia to zadanie, jednak w tym miejscu na uwagę zasługują przede wszystkim tak zwane metody integracyjne i metody pracy we współpracy.
Metody i techniki integracyjne mają swój rodowód w pedagogice zabawy. Pedagogika zabawy jest symboliczną nazwą poszukiwań metodycznych, ułatwiających proces uczenia się. Nawiązując do teorii humanistycznej, pedagogika zabawy stwarza różne sytuacje, w których uczeń ma możliwość bez lęku rozwijać swoje najlepsze strony. Zabawa jest przydatna wszędzie tam, gdzie zależy nam na integracji grupy, na ośmieleniu i pozytywnym wzmocnieniu jej uczestników. Zabawy rozluźniają, wprowadzają w dobry nastrój, a potem już tylko pomagają w skupieniu i koncentracji uwagi.
W książce „Polubić szkołę” autorki M .Chomczyńska -Miliszkiewicz i D. Pomykała proponują szereg ćwiczeń grupowych mających na celu utworzenie zintegrowanej klasy. Ćwiczenia te zostały podzielone na mające na celu: przełamanie onieśmielenia, wzajemne poznanie się, budowanie zaufania,
doskonalenie komunikacji, rozwijanie empatii i zrozumienia, integrację grupy.
Typ ćwiczeń | Cel | Przykład ćwiczenia |
Przełamanie onieśmielenia | rozluźnienie, zmniejszenie napięcia | Uściśnij dłoń: Uczestnicy chodzą po sali, a prowadzący podaje im kolejne instrukcje: - uściśnijcie jak najwięcej dłoni, - spójrzcie jak największej liczbie osób głęboko w oczy, - stojąc w ciasnym kręgu, zróbcie jednocześnie przysiad, |
Wzajemne poznanie się | zapamiętanie imion, zdobycie informacji o kolegach | Nazywam się i....Uczestnicy stoją w kręgu. Każdy po kolei: - wymienia swoje imię i pokazuje swój charakterystyczny gest - wymienia swoje imię i pokazuje pantomimicznie, co lubi robić |
Budowanie zaufania | zwiększenie wzajemnego zaufania | Ślepiec. Uczniowie w parach. Jedna osoba to niewidomy, druga jego przewodnik. Na hasło pary poruszają się po sali. Przewodnik pomaga wymijać przeszkody. Po jakimś czasie zmiana ról. |
Doskonalenie komunikacji | rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktu, uważnego słuchania | Głuchy telefon: uczniowie podzieleni na dwie grupy siedzą w rzędach. Prowadzący szepcze tekst pierwszej osobie, która szeptem przekazuje następnej i tak kolejno. Ostatnie osoby powtarzają głośno to, co usłyszały. Końcowe wersje porównuje się z pierwowzorem |
Rozwijanie empatii i zrozumienia | mają rozwinąć u uczniów zdolności empatycznego odczuwania i rozumienie innej osoby | Jak to wyjaśnić? Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem jest podanie przyczyn zaistniałych sytuacji np. - matka daje dziecku klapsa, - uczeń kładzie koledze pinezkę na krzesło, - młody człowiek biegnie ulicą, uczniowie w grupach podają jak najwięcej przyczyn, które spowodowały określone zachowania bohaterów. |
Integracja grupy. | Cele dotyczą spraw grupy jako całości, poszczególnych uczniów traktują jako członka społeczności. | Sezamie otwórz się: uczniowie wyobrażają sytuacje, że weszli do sezamu. W którym mogą znaleźć wszystko, czego zapragną. Na kartkach każdy indywidualnie pisze, co wziąłby z sezamu dla swojej klasy. Na tablicy uczniowie wypisują to wszystko, co wzięli z sezamu dla swojej klasy. Wspólnie zastanawiają się, jak mogliby sami zrealizować te pragnienia. |
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf