Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku jest placówką funkcjonującą pod patronatem Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Skupiamy wokół siebie doradców metodycznych miasta Białegostoku, organizujemy spotkania, szkolenia, kursy pozwalające kadrze pedagogicznej naszego regionu pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe. Staramy się jednoczyć lokalne środowisko nauczycielskie w celu wymiany doświadczeń zawodowych.
Posiadamy akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty - Decyzja nr SPiKU.5470.5.2020.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą doradczo - metodyczną oraz innymi materiałami zgromadzonymi w tym serwisie.
Dyrektor MODM
Maria Jolanta Ambrożej
Krystyna Kummer
Sposób na "passé simple"
Czas „passé simple” jest czasem literackim i być może dlatego standardy egzaminacyjne nie przewidują dobrej znajomości lecz jedynie rozpoznawanie jego form w tekście. Jednakże np. testy z Olimpiad Języka Francuskiego zawierają polecenia dotyczące użycia tego czasu w ćwiczeniach gramatycznych. W związku z tym, zainteresowani nauczyciele zastanawiają się w jaki sposób najprościej przekazać uczniom zasady dotyczące tworzenia poszczególnych form tego czasu, natomiast uczniowie poszukują najbardziej skutecznego sposobu ich zapamiętania.
Według „Gramatyki języka francuskiego dla młodzieży” Bescherelle’a, w przekładzie Grażyny Migdalskiej, czas „passé simple” tworzymy przez dodanie do tematu bezokolicznika odpowiednich końcówek, tzn.:
Grupa | Końcówka bezokolicznika | Bezokolicznik | Temat bezokolicznika i czasu „passé simple” | Końcówka czasu "passé simple" |
I +aller |
-er | parler aller |
parl- all- |
-ai -as -a -âmes -âtes -èrent |
II | -ir | finir | fin- | -is -is -it -îmes -îtes -irent |
III Czasowniki tej grupy |
- mają różne końcówki bezokoliczników | - i różne tematy w czasie „passé simple”. | -is -is -it -îmes -îtes -irent lub -us -us -ut -ûmes -ûtes -urent |
„Grammaire utile du français”, autorstwa Evelyne Bérard i Christian Lavenne, przedstawia nieco więcej poszukiwanych przez nas informacji, dzięki którym powyższą tabelę możemy wzbogacić konkretnymi przykładami czasowników III grupy oraz ich tematu w czasie „passé simple”, który nie zawsze jest tematem bezokolicznika.
....
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
27 Sty 2021 09:30 11:30 Sieć współpracy i samokształcenia pedagogów szkolnych - "Trudności emocjonalne uczniów, rodziców oraz nauczycieli w okresie pandemii i nauki zdalnej". |
27 Sty 2021 15:00 18:00 Kinoterapia, czyli inspirujące filmy na lekcjach wychowawczych i nie tylko – cz. II (dodatkowa grupa) |
27 Sty 2021 16:00 17:00 "NAUCZYCIEL W GRUPIE 1" Seminarium informacyjne dotyczące szczepionki na Covid-19, adresowane do nauczycieli i pracowników oświaty |
27 Sty 2021 17:00 20:00 3-latek w przedszkolu - katastrofa czy mądry start? Potrzeby rozwojowe, planowanie pracy, adaptacja, pomysły na zajęcia |
27 Sty 2021 17:00 20:00 Mutyzm wybiórczy w teorii i praktyce |
28 Sty 2021 15:00 18:15 Kinoterapia, czyli inspirujące filmy na lekcjach wychowawczych i nie tylko – cz. II |
28 Sty 2021 16:00 17:00 NAUCZYCIEL W GRUPIE 1" Seminarium informacyjne dotyczące szczepionki na Covid-19, adresowane do nauczycieli i pracowników oświaty (GR. II) |
30 Sty 2021 16:30 20:00 Przedszkolną lokomotywą do zabawy |