Krystyna Kummer
Sposób na "passé simple"
Czas „passé simple” jest czasem literackim i być może dlatego standardy egzaminacyjne nie przewidują dobrej znajomości lecz jedynie rozpoznawanie jego form w tekście. Jednakże np. testy z Olimpiad Języka Francuskiego zawierają polecenia dotyczące użycia tego czasu w ćwiczeniach gramatycznych. W związku z tym, zainteresowani nauczyciele zastanawiają się w jaki sposób najprościej przekazać uczniom zasady dotyczące tworzenia poszczególnych form tego czasu, natomiast uczniowie poszukują najbardziej skutecznego sposobu ich zapamiętania.
Według „Gramatyki języka francuskiego dla młodzieży” Bescherelle’a, w przekładzie Grażyny Migdalskiej, czas „passé simple” tworzymy przez dodanie do tematu bezokolicznika odpowiednich końcówek, tzn.:
Grupa | Końcówka bezokolicznika | Bezokolicznik | Temat bezokolicznika i czasu „passé simple” | Końcówka czasu "passé simple" |
I +aller |
-er | parler aller |
parl- all- |
-ai -as -a -âmes -âtes -èrent |
II | -ir | finir | fin- | -is -is -it -îmes -îtes -irent |
III Czasowniki tej grupy |
- mają różne końcówki bezokoliczników | - i różne tematy w czasie „passé simple”. | -is -is -it -îmes -îtes -irent lub -us -us -ut -ûmes -ûtes -urent |
„Grammaire utile du français”, autorstwa Evelyne Bérard i Christian Lavenne, przedstawia nieco więcej poszukiwanych przez nas informacji, dzięki którym powyższą tabelę możemy wzbogacić konkretnymi przykładami czasowników III grupy oraz ich tematu w czasie „passé simple”, który nie zawsze jest tematem bezokolicznika.
....
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
czwartek, 25.04.2024 14:30 Ocenianie kształtujące. Centrum Zawodów Medycznych w Białymstoku (STACJONARNE) |
czwartek, 25.04.2024 15:30 18:00 Wideo na lekcji języka angielskiego, wykorzystanie aplikacji Youtube w nauce języka (STACJONARNE) |
czwartek, 25.04.2024 17:00 21:00 Dekanalne Dni Szkoleniowe - "Myśl, czuj, zadbaj" - pomyśleć, poczuć, odkryć kontekst, ocenić. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE) |
sobota, 27.04.2024 09:00 13:00 Mój warsztat pracy – jak prawidłowo zaplanować i przeprowadzić lekcję języka obcego (ON-LINE) |
poniedziałek, 29.04.2024 15:00 20:00 ScratchJr – programowanie od malucha (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 16:45 20:00 Matura z języka polskiego – poziom rozszerzony. Propozycje metodyczne (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 17:00 20:00 Hello Bugs - pomysły na zabawy językowo-sensoryczne-z j. nowożytnego /j .angielski/. (STACJONARNE) |
wtorek, 30.04.2024 15:30 19:30 Egzamin ustny na maturze z języka polskiego – kryteria oceny (STACJONARNE) |