Scenariusz lekcji z historii dostosowany do potrzeb uczniów z autyzmem zrealizowany w Niepublicznej Szkole Podstawowej ,,Barwa’’.

Nazwisko i imię nauczyciela prowadzącego: Beata Żałoba

Klasa: IV

Temat lekcji: Pierwszy król Polski.

1. Czas realizacji: 45 min.

2. Cele:

a) Ogólne:

• Ukazanie okresu potęgi Polski za panowania Bolesława Chrobrego.

b) Uczeń:

• Rozpoznaje postaci na zdjęciach: Mieszko I, Bolesław Chrobry, biskup Wojciech, Otton III
• Zna daty: 1000r., 1025r.
• Rozumie znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego dla polskiej historii
• Wskazuje na mapie granice państwa Bolesława Chrobrego oraz Gniezno

3. Metody pracy:

a) Pogadanka
b) Praca z podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń
c) Praca z tablicą interaktywną.
d) Praca z puzzlami ,,Mieszko I’’, ,,Bolesław Chrobry’’(załącznik nr 1)
e) Praca z ,,Identyfikatorem postaci historycznej’’ ( załącznik nr 2)

4. Formy pracy:

a) Indywidualna
b) Grupowa

5. Pomoce dydaktyczne:
a) podręcznik historii dla IV klasy szkoły podstawowej
b) zeszyt ćwiczeń dla klasy IV szkoły podstawowej
c) tablica interaktywna
d) puzzle ,,Mieszko I’’ i ,,Bolesław Chrobry’’
e) karty edukacyjne- ,,Władcy Polski’
f) plansza edukacyjna- ,,Drzewo genealogiczne Piastów’’

• Czynności organizacyjne; nawiązanie do tematu lekcji.

Chętni uczniowie układają puzzle ,, Mieszko I’’, ,,Bolesław Chrobry’’.Wspólne przypomnienie wiadomości o Mieszku I i znaczeniu chrztu Polski. Następnie nauczyciel zadaje pytanie ,,Kto to?’’, wskazując na puzzle z ,,Bolesławem Chrobrym’’.Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel prezentuje ,,Drzewo genealogiczne Piastów’’, wskazując na kolejnego władcę Polski Bolesława Chrobrego. Nauczyciel podkreśla, że dzisiaj będziemy poznawać sylwetkę pierwszego króla Polski.

.....

Całość publikacji dostępna jest do pobrania w formacie PDF

- pobierz (pdf) -

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)