Scenariusz lekcji z historii dostosowany do potrzeb uczniów z autyzmem zrealizowany w Niepublicznej Szkole Podstawowej ,,Barwa’’.
Nazwisko i imię nauczyciela prowadzącego: Beata Żałoba
Klasa: IV
Temat lekcji: Pierwszy król Polski.
1. Czas realizacji: 45 min.
2. Cele:
a) Ogólne:
• Ukazanie okresu potęgi Polski za panowania Bolesława Chrobrego.
b) Uczeń:
• Rozpoznaje postaci na zdjęciach: Mieszko I, Bolesław Chrobry, biskup Wojciech, Otton III
• Zna daty: 1000r., 1025r.
• Rozumie znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego dla polskiej historii
• Wskazuje na mapie granice państwa Bolesława Chrobrego oraz Gniezno
3. Metody pracy:
a) Pogadanka
b) Praca z podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń
c) Praca z tablicą interaktywną.
d) Praca z puzzlami ,,Mieszko I’’, ,,Bolesław Chrobry’’(załącznik nr 1)
e) Praca z ,,Identyfikatorem postaci historycznej’’ ( załącznik nr 2)
4. Formy pracy:
a) Indywidualna
b) Grupowa
5. Pomoce dydaktyczne:
a) podręcznik historii dla IV klasy szkoły podstawowej
b) zeszyt ćwiczeń dla klasy IV szkoły podstawowej
c) tablica interaktywna
d) puzzle ,,Mieszko I’’ i ,,Bolesław Chrobry’’
e) karty edukacyjne- ,,Władcy Polski’
f) plansza edukacyjna- ,,Drzewo genealogiczne Piastów’’
• Czynności organizacyjne; nawiązanie do tematu lekcji.
Chętni uczniowie układają puzzle ,, Mieszko I’’, ,,Bolesław Chrobry’’.Wspólne przypomnienie wiadomości o Mieszku I i znaczeniu chrztu Polski. Następnie nauczyciel zadaje pytanie ,,Kto to?’’, wskazując na puzzle z ,,Bolesławem Chrobrym’’.Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel prezentuje ,,Drzewo genealogiczne Piastów’’, wskazując na kolejnego władcę Polski Bolesława Chrobrego. Nauczyciel podkreśla, że dzisiaj będziemy poznawać sylwetkę pierwszego króla Polski.
.....
Całość publikacji dostępna jest do pobrania w formacie PDF