×

Ostrzeżenie

Nie można znaleźć pliku źródłowego

Alina Kuczyńska

OBÓZ NAUKOWY DLA MŁODYCH BIOLOGÓW ORGANIZOWANY W ZESPOLE SZKÓŁ W MIELNIKU 20-30.O7.2003r.

TEMAT: ZWIEDZANIE KOPALNI KREDY I MIELNICKICH ZAKŁADÓW KREDOWYCH

UWAGA: czas realizacji: I grupa- 3 godz., II grupa- 3 godz.



ŚCIEŻKI DYDAKTYCZNE:
Edukacja ekologiczna - prowadzenie obserwacji w najbliższej okolicy: ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka, wskazywanie pozytywnych aspektów ingerencji w środowisko.
Edukacja regionalna - poznanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu - historii związanej z kopalnią kredy w Mielniku. 
Edukacja czytelnicza i medialna - przygotowanie do samodzielnego poszukiwania i wykorzystywania potrzebnych informacji z dostępnych materiałów - atlasy, mapy topograficzne i geologiczne.

ZAKRES TREŚCI: pojęcie geologia, cechy charakterystyczne kopalni, proces powstawania skamieniałości. 

CEL OGÓLNY: kształcenie proekologicznych postaw uczniów wobec środowiska przyrodniczego, dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych składników krajobrazu.

Kopalnia kredy w Mielniku

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: geologia, skamieniałości, erozja;
Potrafi posługiwać się podstawowymi przyrządami: kompas, niwelator, mapa;
Zna zarys historii geologicznej obszaru badań;
Poznaje zasady wydobywania kredy metodą odkrywkową;
Poznaje historię powstawania kredy i jej skład chemiczny;
Rozumie, że sposób zagospodarowania przestrzeni wynika z cech środowiska geograficznego;
Potrafi scharakteryzować różne rodzaje działalności człowieka powodujące degradację powierzchni ziemi;
Kształtuje nawyk skupiania uwagi w terenie.

METODY PRACY: obserwacja, pokaz, elementy dyskusji, pogadanka ilustrowana foliogramami. 

FORMA PRACY: zajęcia w terenie, wycieczka. 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: notatnik, ołówek, mapa topograficzna z poziomicami, aparat fotograficzny, kompas, mapa geologiczna, taśma miernicza, odpowiedni strój i buty.

Kopalnia kredy w Mielniku

PLAN ZAJĘĆ:
1. Zebranie organizacyjne.
2. Wykład o kopalni kredy i zakładach kredowych w Mielniku.
a) Charakterystyka geograficzna kopalni:
- położenie złoża,
- zagospodarowanie terenu i waloryzacja środowiska,
- stan zagospodarowania złoża. 
b) Budowa geologiczna:
- historia badań złoża kredy,
- położenie geologiczne,
- litostratygrafia obszaru złożowego - model i grupa złoża. 
c) Rodzaj i jakość kopaliny. 
d) Warunki geologiczno -górnicze eksploatacji. 
3. Wycieczka do kopalni kredy. Zwiedzanie laboratorium zakładowego. 
4. Powrót do szkoły, podsumowanie zajęć w terenie (usystematyzowanie wiadomości).

...

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf
Pliki pomocnicze (uwaga - duże rozmiary):
Mapa kopalni kredy w Mielniku.
Plansza - Formacje kredowe.

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)