Alina Kuczyńska
OBÓZ NAUKOWY DLA MŁODYCH BIOLOGÓW ORGANIZOWANY W ZESPOLE SZKÓŁ W MIELNIKU 20-30.O7.2003r.
TEMAT: ZWIEDZANIE KOPALNI KREDY I MIELNICKICH ZAKŁADÓW KREDOWYCH
UWAGA: czas realizacji: I grupa- 3 godz., II grupa- 3 godz.
ŚCIEŻKI DYDAKTYCZNE:
Edukacja ekologiczna - prowadzenie obserwacji w najbliższej okolicy: ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka, wskazywanie pozytywnych aspektów ingerencji w środowisko.
Edukacja regionalna - poznanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu - historii związanej z kopalnią kredy w Mielniku.
Edukacja czytelnicza i medialna - przygotowanie do samodzielnego poszukiwania i wykorzystywania potrzebnych informacji z dostępnych materiałów - atlasy, mapy topograficzne i geologiczne.
ZAKRES TREŚCI: pojęcie geologia, cechy charakterystyczne kopalni, proces powstawania skamieniałości.
CEL OGÓLNY: kształcenie proekologicznych postaw uczniów wobec środowiska przyrodniczego, dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych składników krajobrazu.
Kopalnia kredy w Mielniku
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: geologia, skamieniałości, erozja;
Potrafi posługiwać się podstawowymi przyrządami: kompas, niwelator, mapa;
Zna zarys historii geologicznej obszaru badań;
Poznaje zasady wydobywania kredy metodą odkrywkową;
Poznaje historię powstawania kredy i jej skład chemiczny;
Rozumie, że sposób zagospodarowania przestrzeni wynika z cech środowiska geograficznego;
Potrafi scharakteryzować różne rodzaje działalności człowieka powodujące degradację powierzchni ziemi;
Kształtuje nawyk skupiania uwagi w terenie.
METODY PRACY: obserwacja, pokaz, elementy dyskusji, pogadanka ilustrowana foliogramami.
FORMA PRACY: zajęcia w terenie, wycieczka.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: notatnik, ołówek, mapa topograficzna z poziomicami, aparat fotograficzny, kompas, mapa geologiczna, taśma miernicza, odpowiedni strój i buty.
Kopalnia kredy w Mielniku
PLAN ZAJĘĆ:
1. Zebranie organizacyjne.
2. Wykład o kopalni kredy i zakładach kredowych w Mielniku.
a) Charakterystyka geograficzna kopalni:
- położenie złoża,
- zagospodarowanie terenu i waloryzacja środowiska,
- stan zagospodarowania złoża.
b) Budowa geologiczna:
- historia badań złoża kredy,
- położenie geologiczne,
- litostratygrafia obszaru złożowego - model i grupa złoża.
c) Rodzaj i jakość kopaliny.
d) Warunki geologiczno -górnicze eksploatacji.
3. Wycieczka do kopalni kredy. Zwiedzanie laboratorium zakładowego.
4. Powrót do szkoły, podsumowanie zajęć w terenie (usystematyzowanie wiadomości).
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
Pliki pomocnicze (uwaga - duże rozmiary):
Mapa kopalni kredy w Mielniku.
Plansza - Formacje kredowe.
poniedziałek, 29.04.2024 16:45 20:00 Matura z języka polskiego – poziom rozszerzony. Propozycje metodyczne (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 17:00 20:00 Hello Bugs - pomysły na zabawy językowo-sensoryczne-z j. nowożytnego /j .angielski/. (STACJONARNE) |
wtorek, 30.04.2024 15:30 19:30 Egzamin ustny na maturze z języka polskiego – kryteria oceny (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |