Geografia

Anna Kendyś
Gimnazjum im. G. Chodkiewicza             
w Zabłudowie

SPRAWDZIAN klasy I z działów: 
,,Ziemia we Wszechświecie”, ,,Atmosfera”, ,,Tajemnica natury”

Imię i nazwisko ucznia……………………………………………………………..……………..
Klasa………………….                                            Ilość punktów……………………………    

Rząd I

1. (3p.)Uzupełnij zdanie odpowiednimi wyrazami: maleje, rośnie, maleją, rosną.
W troposferze wraz ze wzrostem wysokości: opady ……………..……, temperatura……………………, ciśnienie………………………………..

2. (2p.)Podkreśl dwie poprawne odpowiedzi:
Zimne prądy morskie:  

a)obniżają temperaturę         b)podwyższają temperaturę

c)obniżają opady                        d)podwyższają opady

3.(3p.)Połącz linią pojęcie z jego wyjaśnieniem.

bryza nocna                               warstwa atmosfery                                                                                 
troposfera                                  wiatr nad morzem                                                                                 
halny                                            wiatr w Tatrach  

(...)

- Cała publikacja do pobrania (pdf 6,5 MB) -

Anna Kendyś
Gimnazjum im. G. Chodkiewicza  
w Zabłudowie

Sprawdzian z działu:
,,Regiony fizycznogeograficzne Polski”


1.(6p.) Rzeźba terenu wpływa na sposób jego zagospodarowania. Które ze znanych tobie form terenu charakterystycznych dla pasa polskiego pobrzeża sprzyjają:

a)rolnictwu(podaj jedną):………………………………………………………………………

b)turystyce(podaj trzy):………………………………………………………………………

c)budowie portów(podaj dwie):……………………………………………………………….

2.(7p.)Uzupełnij zdania charakteryzujące budowę geologiczną wyżyn.

,,Najstarsze skały, które występują na powierzchni ziemi na wyżynach,

pochodzą z ery …………………………………..i znajdują się na Wyżynie ………………………………..

Skałami najmłodszymi są lessy oraz …………………………………

Lessy pokrywają najgrubszą warstwą obszar wyżyn: ……………………i…………………………..

Skałą, która ma największe znaczenie gospodarcze na wyżynach jest …………………………

Świadczy ona o tym, że w okresie karbonu na obszarze tym występowała ……………………………………….

(...)

- Cała publikacja do pobrania (pdf) -

Anna Kendyś
Gimnazjum im. G. Chodkiewicza
w Zabłudowie

 

Temat zajęć terenowych: Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy.

 

KARTA PRACY
I. Położenie miejscowości  Zabłudów.
Moje miasto położone jest w:
kraina geograficzna świata.............................................................................................                         

kraina geograficzna Europy  ..........................................................................................                                  

kraina geograficzna Polski  ............................................................................................                                     

kraina historyczna Polski  ..............................................................................................                              

województwo..................................................................................................................       

powiat............................................................

gmina......................................................    

II. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy.

(...)

- CAŁA PUBLIKACJA DO POBRANIA (PDF) -

Anna Kendyś
Gimnazjum im. G. Chodkiewicza  w Zabłudowie                                                      
Karta pracy: oświetlenie ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku

Oświetlenie Ziemi zmienia się regularnie w ciągu ..................

Wynika to z ruchu obiegowego naszego globu oraz z nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity pod stałym kątem ..................

Roczne zmiany dostaw energii słonecznej (wynikające z różnego ........................ padania promieni słonecznych na Ziemię) stały się podstawą wyróżniania astronomicznych pór roku, których daty graniczne wyznaczają dni poniższe dni:

21 marca (21 III) - dzień ten wyznacza początek astronomicznej ......................... na półkuli północnej i jesieni na półkuli południowej. Tego dnia promienie słoneczne w chwili górowania Słońca (o godz. 12.00) padają pod kątem prostym (90 stopni) na ...................... , wobec czego Ziemia jest oświetlona równomiernie. Mówimy, że w tym dniu Słońce góruje w zenicie nad równikiem. W tym też dniu długość dnia i nocy jest jednakowa  i  trwają po  .........  godzin. Dlatego 21 marca nazwano dniem                  równonocy wiosennej. Kończy się także noc polarna na biegunie północnym i zaczyna ........................polarny, a na biegunie południowym właśnie zaczyna się noc polarna, a dzień polarny się kończy. Poczynając od tego dnia oświetlenie półkuli północnej zaczyna rosnąć, punkt podsłoneczny (tzn. miejsce, na które padają promienie zenitalne) przemieszcza się stopniowo na .............................od równika.

22 czerwca (22 VI) - data ta oznacza początek astronomicznego .......................... na półkuli północnej i zimy na półkuli południowej. Tego dnia w momencie górowania promienie słoneczne padają prostopadle (pod kątem 90 stopni) na Zwrotnik ..............................., czyli najdalej jak mogą na północ od równika. W tym dniu na równiku dzień trwa 12 godzin, a na kole podbiegunowym północnym 24 godziny. Zatem 22 VI im dalej od równika ku biegunowi północnemu dzień jest dłuższy a noc krótsza.  W Polsce latem dzień nad Morzem Bałtyckim jest o ponad godzinę dłuższy niż  w Tatrach (zimą będzie odwrotnie). Na półkuli północnej trwa wówczas najdłuższy .............................. i najkrótsza noc  w roku. Z tego względu  22 czerwca nazywa się dniem przesilenia letniego. Na obszarach położonych za północnym kołem podbiegunowym panuje ........................ polarny, natomiast za kołem podbiegunowym południowym - ........................ polarna. Od tej pory na półkuli północnej długość dnia maleje, a punkt podsłoneczny przesuwa się z powrotem w stronę równika.

23 września (23 IX) - jest początkiem astronomicznej ................................... na półkuli północnej i wiosny na półkuli południowej. Tego dnia promienie słoneczne w momencie górowania padają pod kątem prostym na ............................. (tak jak 21 marca). Ziemia oświetlona jest wówczas równomiernie, czyli noc i dzień trwają tyle samo, czyli po .......... godzin. Dlatego też 23 września nazywa się dniem równonocy jesiennej. Zaczyna wówczas rosnąć oświetlenie na półkuli południowej i przesuwanie się punktu podsłonecznego coraz dalej                    w kierunku ......................................... od równika. Za kołem podbiegunowym północnym kończy się wówczas dzień polarny i zaczyna się noc polarna.

22 grudnia (22 XII)  - dzień ten wyznacza początek astronomicznej ................................ na półkuli północnej i lata na półkuli południowej. Tego dnia w momencie górowania promienie słoneczne padają pod kątem prostym na Zwrotnik ............................................, czyli najdalej jak to możliwe na południe od równika. W tym dniu na równiku noc trwa                12 godzin, a na kole podbiegunowym północnym .......... godziny. Zatem 22 XII im dalej od równika ku biegunowi północnemu noc jest dłuższa a dzień krótszy (odwrotnie niż 22 czerwca) . W Polsce zimą  noc nad Morzem Bałtyckim jest o ponad godzinę dłuższy niż  w Tatrach (latem było odwrotnie). Na półkuli północnej trwa wówczas najdłuższa noc           i  ................................... dzień w roku, stąd dzień ten nazywa się dniem przesilenia zimowego. Za północnym kołem podbiegunowym trwa wówczas .........................polarna, a za kołem podbiegunowym południowym - ......................... polarny. Od tej pory długość trwania dnia na półkuli południowej zaczyna ..............................., a punkt podsłoneczny przesuwa się w stronę równika.

- Cała publikacja do pobrania (pdf) -

Danuta Dobreńko, Jolanta Świerzyńska

TURNIEJ WIEDZY GEOGRAFICZNO-MATEMATYCZNEJ

 

Kto lekceważy osiągnięcia matematyki
przynosi szkodę całej nauce, 
ponieważ ten, kto nie zna matematyki, 
nie może poznać innych nauk ścisłych
i nie może poznać świata.

Roger Bacon

Listopad 2024
P W Ś C Pt S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Najbliższe wydarzenia

czwartek, 21.11.2024
10:00 13:00
XXI Konferencja metodyczna Oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
15:30 18:00
Sieć współpracy i samokształcenia – AI jako pomoc i narzędzie w tworzeniu materiałów dydaktycznych na lekcje przedmiotów humanistycznych. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:00 20:00
Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych w przedszkolu dla dzieci starszych (5-6 latki). Część główna zajęć – budowa, założenia, praktyczne zastosowanie gier, zabaw i ćwiczeń. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów (Dekanat Śródmieście). (STACJONARNE)
piątek, 22.11.2024
17:00 20:00
Usprawnianie motoryki małej i dużej u dzieci i uczniów - Terapia ręki (STACJONARNE)
sobota, 23.11.2024
10:00 13:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów, (Dekanat Zabłudów) (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 19:00
Kreatywnie na lekcjach chemii. (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 20:00
Nauczyciel umiejętny cyfrowo: GENIALLY – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 20:00
Warm up! Energizer im DaF – Unterricht -czyli o roli rozgrzewki na lekcji języka obcego- szkolenie metodyczne. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 18:00
NAUCZYCIELU! Masz prawo się bronić! Nauczyciel w sytuacji zagrożenia – warsztat wprowadzający z elementami samoobrony prowadzony przez Experta United Krav Maga World Organisation (STACJONARNE)