Autor: Aneta Adamczuk
nauczyciel biologii
X Liceum Ogólnokształcące im. Wisławy Szymborskiej w Białymstoku
Obserwacja tkanki przewodzącej wodę w roślinie oraz procesu gutacji
Instrukcja dla ucznia do samodzielnego przeprowadzenia obserwacji oraz wykonania sprawozdania
Treści nauczania - wymagania:
Gospodarka wodna roślin. Uczeń:
1) wyjaśnia mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych;
2) planuje i przeprowadza obserwację pozwalającą na identyfikację tkanki przewodzącej wodę w roślinie;
3) wykazuje związek zmian potencjału osmotycznego i potencjału wody z otwieraniem i zamykaniem szparek;
4) wykazuje wpływ czynników zewnętrznych (temperatura, światło, wilgotność, ruchy powietrza) na bilans wodny roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji.
Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
1) określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
2) ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski.
Wstęp:
Zapisy podstawy programowej dotyczące nauczania biologii skupiają się na umiejętnościach rozumienia praw biologicznych i wyjaśniania związków przyczynowo - skutkowych, dostrzegania znaczenia współzależności oraz całościowego postrzegania procesów i zjawisk, czy rozwiązywania problemów, również w sposób naukowy. Podstawa programowa zakłada, że nauczanie-uczenie się biologii powinno przygotować ucznia do wykorzystywania wiedzy w praktyce, przewidywania nowych sytuacji oraz tworzenia nieschematycznych rozwiązań. Istotną rolę w tym procesie powinno odgrywać nauczanie oparte na pytaniach, uwzględniające konteksty związane z codziennym życiem, środowiskiem i społeczeństwem, oraz nauczanie projektowe, z użyciem metody naukowej. Ważne jest kształtowanie kompetencji z zakresu rozumowania naukowego, takich jak formułowanie pytań i wniosków opartych na analizie danych ilościowych i jakościowych, krytyczną analizę i ocenę podejmowanych działań, kształcenie umiejętności praktycznych związanych z obserwacjami, doświadczeniami czy zajęciami terenowymi oraz umiejętności prezentowania wyników i sposobów rozwiązywania problemów. W wymaganiach szczegółowych znalazły się treści dotyczące planowania konkretnych doświadczeń i obserwacji. Część z nich może stanowić element pracy własnej uczniów, realizowanej poprzez właściwe zaplanowanie, przeprowadzenie oraz opracowanie i weryfikację wyników doświadczeń czy obserwacji, w warunkach domowych. Istotne jest także wdrażanie uczniów do oceny poprawności zastosowanych procedur badawczych, dokonanie analizy błędów i wątpliwości w celu sformułowania spójnych wniosków, które będą odpowiedzią na postawione pytanie badawcze lub inspiracją do formułowania kolejnych.
Przedstawione materiały stanowią przykład realizacji wyżej wymienionych celów stawianych w podstawie programowej nauczania biologii w zakresie rozszerzonym. Mogą być również inspiracją do wykorzystania metody naukowej w pracy własnej uczniów.
Cała publikacja do pobrania (pdf)
- Obserwacja tkanki przewodzącej wodę, obserwacja procesu gutacji.pdf -
- Obserwacja tkanki przewodzącej wodę, procesu gutacji - instrukcja.pdf -
Imię i nazwisko, klasa ..................................................................................
Rząd A
1. (0-2p.) Jakie substancje odżywcze składają się z aminokwasów? Podaj dwa składniki twoich codziennych posiłków, które zawierają najwięcej aminokwasów?
.................................................................................................................................
2.(0-2p.) Podaj dwa cukry proste. Nazwij dwie główne funkcje węglowodanów.
...........................................................................................................
..........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
3.(0-2p.) Wymień witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.
.........................................................
4. (0-3p.) Niedobór której witaminy powoduje:
- skłonność do krwawień- .........................
–anemię i wypadanie włosów-................................
–szkorbut i spadek odporności -...........................
(...)
Joanna Łotko
nauczyciel biologii w Zespole Szkół Gastronomicznych w Białymstoku
Przykładowy sprawdzian z biologii , poziom ponadgimnazjalny
z zakresu krążenie krwi i odporność, z podziałem na dwa rzędy z kluczami odpowiedzi.
FRAGMENTY:
KRĄŻENIE I ODPORNOSĆ– SPRAWDZIAN I
Zad.1( 2 pkt) Poniżej podano cechy naczyń krwionośnych.
a) wyprowadzają krew z serca,
b) mają zastawki,
c) w nich zachodzi wymiana gazów i substancji odżywczych,
d) ich ściany są grube i elastyczne
e) transportują najczęściej krew natlenowaną
f) krew przepływa w nich pod małym ciśnieniem.
Wpisz 3 oznaczenia literowe odpowiadające cechom tętnic.
Tętnice- ...... ,....... , ..........
Zad.2( 1 pkt)
Spośród podanych niżej elementów układu krwionośnego wybierz te, które wchodzą w skład dużego obiegu
i uporządkuj je zgodnie z kierunkiem przepływu krwi zaczynając od komory, a kończąc na przedsionku.
A- prawy przedsionek
B- lewy przedsionek
C- aorta
D- pień płucny
E- tętnice
F- naczynia włosowate tkanek
G- żyły
H- żyły główne
I- lewa komora
J- prawa komora
Duży obieg:
.........---- .........---- .........------ ........------ ........------ .........----- ........
(komora) (przedsionek)
...
KRĄŻENIE I ODPORNOŚĆ- SPRAWDZIAN II
Zad.1( 2 pkt) Poniżej podano cechy naczyń krwionośnych.
a) są najliczniejsze i najcieńsze,
b) transportują krew do serca,
c) w nich odbywa się wymiana gazowa i substancji odżywczych,
d) najczęściej transportują krew odtlenowaną,
e) mają zastawki,
f) krew przepływa w nich pod dużym ciśnieniem.
Wpisz 3 oznaczenia literowe odpowiadające cechom żył.
żyły- ...... ,....... , ..........
Zad.2 (1 pkt) Spośród podanych niżej elementów układu krwionośnego wybierz te, które wchodzą w skład małego obiegu
i uporządkuj je zgodnie z kierunkiem przepływu krwi zaczynając od komory, a kończąc na przedsionku.
A prawy przedsionek
B lewy przedsionek
C aorta
D pień płucny
E tętnice płucne
F naczynia włosowate płuc
G żyły płucne
H żyły główne
I lewa komora
J prawa komora
Mały obieg:
........---- ........---- ........----- .........----- ........----- .........
(komora) (przedsionek)
Pobierz całość:
W materiałach wykorzystano grafiki i rysunki z następujących źródeł:
poniedziałek, 25.08.2025 17:00 19:00 Konferencja Edukacyjna dla dyrektorów i nauczycieli wychowania przedszkolnego ˮStawiam na siebie - o dobrostanie nauczyciela edukacji przedszkolnejˮ (STACJONARNE) |
wtorek, 26.08.2025 12:00 15:00 „Profil absolwenta i kierunki polityki oświatowej państwa w podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej” (STACJONARNE) |
środa, 03.09.2025 12:30 Jak zaprzyjaźnić się z AI i uczyć się rosyjskiego skuteczniej (STACJONARNE) |