Joanna Łotko
nauczyciel biologii w Zespole Szkół Gastronomicznych w Białymstoku

Przykładowy sprawdzian z biologii , poziom ponadgimnazjalny
z zakresu krążenie krwi i odporność, z podziałem na dwa rzędy z kluczami odpowiedzi.

 

FRAGMENTY:

KRĄŻENIE I ODPORNOSĆ– SPRAWDZIAN I

Zad.1( 2 pkt) Poniżej podano cechy naczyń krwionośnych.

a) wyprowadzają krew z serca,
b) mają zastawki,
c) w nich zachodzi wymiana gazów i substancji odżywczych,
d) ich ściany są grube i elastyczne
e) transportują najczęściej krew natlenowaną
f) krew przepływa w nich pod małym ciśnieniem.

Wpisz 3 oznaczenia literowe odpowiadające cechom tętnic.
Tętnice- ...... ,....... , ..........

Zad.2( 1 pkt)
Spośród podanych niżej elementów układu krwionośnego wybierz te, które wchodzą w skład dużego obiegu
i uporządkuj je zgodnie z kierunkiem przepływu krwi zaczynając od komory, a kończąc na przedsionku.

A- prawy przedsionek
B- lewy przedsionek
C- aorta
D- pień płucny
E- tętnice
F- naczynia włosowate tkanek
G- żyły
H- żyły główne
I- lewa komora
J- prawa komora
Duży obieg:
.........---- .........---- .........------ ........------ ........------ .........----- ........
(komora)                                                                         (przedsionek)

...

KRĄŻENIE I ODPORNOŚĆ- SPRAWDZIAN II

Zad.1( 2 pkt) Poniżej podano cechy naczyń krwionośnych.

a) są najliczniejsze i najcieńsze,
b) transportują krew do serca,
c) w nich odbywa się wymiana gazowa i substancji odżywczych,
d) najczęściej transportują krew odtlenowaną,
e) mają zastawki,
f) krew przepływa w nich pod dużym ciśnieniem.
Wpisz 3 oznaczenia literowe odpowiadające cechom żył.
żyły- ...... ,....... , ..........

Zad.2 (1 pkt) Spośród podanych niżej elementów układu krwionośnego wybierz te, które wchodzą w skład małego obiegu
i uporządkuj je zgodnie z kierunkiem przepływu krwi zaczynając od komory, a kończąc na przedsionku.


A prawy przedsionek
B lewy przedsionek
C aorta
D pień płucny
E tętnice płucne
F naczynia włosowate płuc
G żyły płucne
H żyły główne
I lewa komora
J prawa komora

Mały obieg:
........---- ........---- ........----- .........----- ........----- .........
(komora)                                                      (przedsionek)

 


 

 Pobierz całość:

Sprawdzian rząd 1

Sprawdzian rząd 2

Klucz odpowiedzi rząd 1

Klucz odpowiedzi rząd 2

 

W materiałach wykorzystano grafiki i rysunki z następujących źródeł:

  • E. Pyłka- Gutowska, E. Jastrzębska " Biologia w pytaniach i odpowiedziach" - rysunek serca w zadaniu 3 ( rzad I i II )
  • A. Kornaś, M. Kłyś i inni " Biologia 1 i 2" Nowa Era Podręcznik dla liceum i technikum - typy naczyń włosowatych zad.4 ( I i II )
  • M. Kowalczyk J. Filipska " Zdaj maturę. Biologia" - schemat procesu krzepnięcia krwi zad.5 ( rząd I)
  • Informator maturalny z biologii od 2005r OKE Wrocław - wykres przedstawiający stężenie przeciwciał w pierwotnej i wtórnej odpowiedzi immunologicznej zad 16 ( rzad I)
  • E. Pyłko- Gutowska , E. Jastrzębska "Biologia 1"wydaw. MAC podręcznik dla liceum i technikum - rysunki z grupami krwi zad.6 ( rząd I i II )

 

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)