Joanna Łotko
nauczyciel biologii w Zespole Szkół Gastronomicznych w Białymstoku
Przykładowy sprawdzian z biologii , poziom ponadgimnazjalny
z zakresu krążenie krwi i odporność, z podziałem na dwa rzędy z kluczami odpowiedzi.
FRAGMENTY:
KRĄŻENIE I ODPORNOSĆ– SPRAWDZIAN I
Zad.1( 2 pkt) Poniżej podano cechy naczyń krwionośnych.
a) wyprowadzają krew z serca,
b) mają zastawki,
c) w nich zachodzi wymiana gazów i substancji odżywczych,
d) ich ściany są grube i elastyczne
e) transportują najczęściej krew natlenowaną
f) krew przepływa w nich pod małym ciśnieniem.
Wpisz 3 oznaczenia literowe odpowiadające cechom tętnic.
Tętnice- ...... ,....... , ..........
Zad.2( 1 pkt)
Spośród podanych niżej elementów układu krwionośnego wybierz te, które wchodzą w skład dużego obiegu
i uporządkuj je zgodnie z kierunkiem przepływu krwi zaczynając od komory, a kończąc na przedsionku.
A- prawy przedsionek
B- lewy przedsionek
C- aorta
D- pień płucny
E- tętnice
F- naczynia włosowate tkanek
G- żyły
H- żyły główne
I- lewa komora
J- prawa komora
Duży obieg:
.........---- .........---- .........------ ........------ ........------ .........----- ........
(komora) (przedsionek)
...
KRĄŻENIE I ODPORNOŚĆ- SPRAWDZIAN II
Zad.1( 2 pkt) Poniżej podano cechy naczyń krwionośnych.
a) są najliczniejsze i najcieńsze,
b) transportują krew do serca,
c) w nich odbywa się wymiana gazowa i substancji odżywczych,
d) najczęściej transportują krew odtlenowaną,
e) mają zastawki,
f) krew przepływa w nich pod dużym ciśnieniem.
Wpisz 3 oznaczenia literowe odpowiadające cechom żył.
żyły- ...... ,....... , ..........
Zad.2 (1 pkt) Spośród podanych niżej elementów układu krwionośnego wybierz te, które wchodzą w skład małego obiegu
i uporządkuj je zgodnie z kierunkiem przepływu krwi zaczynając od komory, a kończąc na przedsionku.
A prawy przedsionek
B lewy przedsionek
C aorta
D pień płucny
E tętnice płucne
F naczynia włosowate płuc
G żyły płucne
H żyły główne
I lewa komora
J prawa komora
Mały obieg:
........---- ........---- ........----- .........----- ........----- .........
(komora) (przedsionek)
Pobierz całość:
W materiałach wykorzystano grafiki i rysunki z następujących źródeł:
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |
piątek, 10.05.2024 16:00 Sieć współpracy Chemiczny kram- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2023/2024. (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 15:00 20:00 Genially – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści i pracy grupowej (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 16:30 19:30 Nordic Walking - przykład alternatywnej formy wychowania fizycznego (STACJONARNE) |
poniedziałek, 13.05.2024 17:00 19:00 Gramy, a więc rozwijamy – gra TUS-owe rozgrywki (STACJONARNE) |