O pewnym równaniu wielomianowym.
Rafał Świetlicki
Zespół Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie
Przeszukując zasoby Internetu pod kątem zadań z konkursów matematycznych organizowanych w różnych krajach, które to zadania mógłbym wykorzystać na lekcjach matematyki, natrafiłem na wyglądające na pierwszy rzut oka dosyć prosto równanie wielomianowe x4 - 2x3 + x = 6. Niestety,
poszukiwanie pierwiastków wymiernych zakończyło się fiaskiem. Tym samym omawiane na lekcjach matematyki metody rozwiązywania równań wielomianowych odpadają. Jednak okazuje się, że równanie to ma rozwiązania w zbiorze liczb rzeczywistych i można je dokładnie wyznaczyć, sprowadzając to
równanie do pewnego równania kwadratowego. Chciałbym w tym artykule zaprezentować tę metodę, ale na przykładzie równania ogólniejszego, czyli równania postaci:
sobota, 22.02.2025 09:00 17:00 Krytyczne myślenie i neurodydaktyka w praktyce szkolnej. (STACJONARNE) |
poniedziałek, 24.02.2025 15:00 20:00 Nauczyciel umiejętny cyfrowo: Triki w PowerPoint – coś więcej niż prezentacja? (Menu animowane, prosta ankieta, gra w Power Point). (ON-LINE) |
poniedziałek, 24.02.2025 17:30 20:30 „Ogarnij Canvę – Cz. I.” - dla początkujących (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 15:45 19:45 Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 16:00 19:00 ,,Warto to mieć" - pomoce dydaktyczne przydatne w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 16:30 20:30 Pomysł na katechezę: Cykl roczny nabożeństw – wybrane realizacje na lekcjach religii prawosławnej (BIELSK PODLASKI) (STACJONARNE) |
wtorek, 25.02.2025 17:00 20:00 Standardy ochrony małoletnich na lekcji wychowania fizycznego – kluczowe aspekty prawne i wychowawcze (ON-LINE) |