O pewnym równaniu wielomianowym.
Rafał Świetlicki
Zespół Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie
Przeszukując zasoby Internetu pod kątem zadań z konkursów matematycznych organizowanych w różnych krajach, które to zadania mógłbym wykorzystać na lekcjach matematyki, natrafiłem na wyglądające na pierwszy rzut oka dosyć prosto równanie wielomianowe x4 - 2x3 + x = 6. Niestety,
poszukiwanie pierwiastków wymiernych zakończyło się fiaskiem. Tym samym omawiane na lekcjach matematyki metody rozwiązywania równań wielomianowych odpadają. Jednak okazuje się, że równanie to ma rozwiązania w zbiorze liczb rzeczywistych i można je dokładnie wyznaczyć, sprowadzając to
równanie do pewnego równania kwadratowego. Chciałbym w tym artykule zaprezentować tę metodę, ale na przykładzie równania ogólniejszego, czyli równania postaci:
poniedziałek, 06.05.2024 09:00 10:00 Biało-czerwona flaga- opowiadanie nauczyciela na podstawie historyjki obrazkowej w gr. 3-4 latków. (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |
piątek, 10.05.2024 16:00 Sieć współpracy Chemiczny kram- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2023/2024. (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 15:00 20:00 Genially – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści i pracy grupowej (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 16:30 19:30 Nordic Walking - przykład alternatywnej formy wychowania fizycznego (STACJONARNE) |