25 października 2024 r. w ASK LO w Białymstoku doradca metodyczny Katarzyna Szczęsnowicz przeprowadziła lekcję otwartą poświęconą 106. rocznicy odzyskania niepodległości. Zaproszony gość Pani Magdalena Dzienis–Todorczuk - główny specjalista Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN przedstawiła materiały edukacyjne IPN: pakiety, infografiki, multimedialne gry dydaktyczne, filmy edukacyjne.
Uczniowie poznali skomplikowany, wieloletni i wieloetapowy proces odzyskania niepodległości za pomocą innowacyjnego i uniwersalnego pakietu "MultiHISTORIA". To nowe narzędzie dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji historycznej i wychowania patriotycznego. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) umożliwiające budowanie narracji historycznej oraz poznawanie wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym. MultiHISTORIA została pomyślana jako cała seria wydawnicza, składająca się z zestawu bazowego tzw. obrazkowych kart historycznych oraz kolejno ukazujących się dodatków, tzw. kart pomocniczych, zaprojektowanych z myślą o różnych obszarach edukacji historycznej: daty, pojęcia, postaci, wydarzenia, etc. Pakiet bazuje na koncepcie Multi-Talk, który wykorzystując piktogramy pobudza myślenie skojarzeniowe, sprzyja pracy metodą storytellingową i zwiększa efektywność zapamiętywanie przyswajanych treści. MultiHISTORIA rozbudziła patriotyzm i pobudziła wyobraźnię uczniów!
„Metody i techniki na zajęciach plastycznych w przedszkolu – przedszkolaki starsze” – to szkolenie, które 30.10.2024 r. zorganizowały doradczynie metodyczne MODM BCE - Elżbieta Baruch i Barbara Szutkiewicz.
Nauczycielki wychowania przedszkolnego poznały ogromny wachlarz technik plastycznych, które umiejętnie dobrane do wieku dziecka, decydują o prawidłowym przebiegu zajęć z dziećmi w przedszkolu i ich dobrych rezultatach. Każda technika plastyczna posiada specyficzne właściwości i wymaga od dziecka odpowiednich umiejętności i sprawności oraz określonego sposobu postępowania zarówno nauczyciela jak i dziecka. Część teoretyczna została wzbogacona częścią praktyczną, na której uczestniczki własnoręcznie przygotowywały prace o tematyce jesienno-zimowej. Kompozycje te mogą stanowić bazę pomysłów na zajęcia plastyczne w przedszkolu i inspirować do twórczych projektów. Dziękujemy za udział.
23 października pani Agnieszka Himik z Przedszkola przy Szkole Podstawowej nr 15 w Białymstoku i pani Agnieszka Płońska z Przedszkola Samorządowego Nr 21 "Na Bojarach" przeprowadziły warsztaty pt.: „Muzyczno-plastyczne inspiracje na zdyscyplinowanie grupy”. Uczestnicy z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w spotkaniu i poznawali różne sposoby na wyciszenie grupy. Były to wyciszaki, hałasomierze, tworzenie okienek wyboru wyciszenia, wyciszanki-rymowanki, muzyczne niespodzianki, tańce, zabawy ruchowe, kąciki ciszy. Panie zaprezentowały metody, które z powodzeniem wykorzystują w swojej codziennej pracy. Dziękujemy uczestnikom za udział i Paniom prowadzącym za tak inspirujące przykłady pracy.
24 października br. zakończył się prawie miesięczny canvastyczny maraton szkoleniowy pt. ,,Samouczek CANVA- cuda, cudeńka - zacznij i Ty!” prowadzony przez Panią mgr Edytę Bajena - nauczyciela dyplomowanego informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. Hugona Kołłątaja w Białymstoku. Dziękujemy za dobre słowa, które dodawały skrzydeł i pozwalały uwierzyć we własne siły. Dziękujemy za przekazanie nowych umiejętności pomocnych w dotarciu do innowacyjnych narzędzi komunikacji wizualnej. Pani Edyto canvastycznie dziękujemy za poświęcony czas, zaangażowanie i inspirację - doradca metodyczny Agnieszka Bąbczyńska.
22 października br. mgr Anna Łaszcz i mgr Jolanta Woźniczka - Nauczycielki Dyplomowane z Zespołu Szkół Nr 15 przy Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku przeprowadziły szkolenie ph. „Jesienno-zimowe zabawy do kreślenia i składania inspiracje wg. systemu edukacja przez ruch”.
Edukacja przez ruch wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu w procesie jego rozwoju. Dziecko rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat. Istotą tych zajęć jest stworzenie sytuacji edukacyjnych, w których na miarę swoich możliwości dziecko osiągnie optymalny poziom rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego. Wszystkim ćwiczeniom towarzyszyła muzyka pełniąca rolę elementu porządkującego, wyzwalającego emocje, motywującego do podejmowania działań wchodzenia w interakcje społeczne. Muzyka sprawiła, iż wielokrotnie powtarzana „ćwiczona” procedura ruchowa nie stała się nudna. Rytm towarzyszący ćwiczeniom ułatwiał wykonywanie czynności, zwiększał ogólną koordynację ruchową, co wpływało na integrację układu sensorycznego.