Na początku grudnia zakończył się cykl szkoleń dedykowanych nauczycielom wychowania przedszkolnego pt. "Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych w przedszkolu dla dzieci starszych – cz. wstępna, cz. główna, cz. końcowa zajęć – budowa, założenia, praktyczne zastosowanie gier, zabaw i ćwiczeń". Trzy praktyczne szkolenia prowadzone i przygotowane przez doradcę wychowania fizycznego Emilię Elżbietę Łapińską w Przedszkolu Samorządowym w Grabówce na nowoczesnej sali gimnastycznej dzięki współpracy z panią Dyrektor Beatą Palewską.
Ruch sprzyja rozwojowi umysłowemu oraz kształtowaniu woli i charakteru. Ruch trenuje nie tylko mięśnie, lecz również umysł i psychikę. Dostarcza doświadczeń przestrzeni, czasu, schematu własnego ciała, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyostrza zmysły. Dzieci w ruchu poznają nowe przestrzenie i jej granice, nie tylko w rozumieniu otoczenia fizycznego, lecz także społecznego. Zespołowe gry i zabawy ruchowe uczą umiejętności społecznych: współdziałania w grupie, zdrowego współzawodnictwa, umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką, rozwiązywania konfliktów, dokonywania wyboru i krytycznego patrzenia na siebie, podporządkowania celów jednostki - celom grupy. Ruch w obszarze społeczno- wychowawczej kształtuje życzliwy stosunek do ludzi, przyczynia się do wzrostu zainteresowań oraz uczy konsekwencji w osiąganiu celów.
Dziękujemy za szkolenie.
22 listopada 2024 r. w BCE nauczyciele wychowania przedszkolnego uczestniczyli w szkoleniu stacjonarnym z zakresu usprawniania motoryki małej i dużej u dzieci, które poprowadziły pasjonatki terapii ręki - mgr Emilia Mieczkowska – Nauczycielka Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białymstoku, pedagog specjalny w Przedszkolu Samorządowym nr 14 oraz mgr Marzena Głębocka - Nauczycielka Szkoły Podstawowej Nr 38 w Białymstoku, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4.
Szkolenie miało na celu przekazanie podstawowej wiedzy niezbędnej do wprowadzenia działań z elementami terapii ręki podczas codziennej pracy w przedszkolu, a także podnoszenie świadomości nauczycieli i zwrócenie szczególnej uwagi na problem związany motoryką dużą i małą w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uczestniczki szkolenia zapoznały się z wybranymi ćwiczeniami wspierającymi rozwój motoryki dużej i małej, a co najważniejsze mogły także przećwiczyć je na sobie.
Dziękujemy prowadzącym i uczestnikom.
Wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym to coraz częstszy problem, z którym spotykają się nauczyciele wychowania przedszkolnego podczas swojej codziennej pracy. Na co należy zwrócić uwagę obserwując naszych wychowanków, co nas powinno zaniepokoić i kiedy skierować dziecko do logopedy, ale i też masę praktycznych porad, ćwiczeń aparatu mowy, zabaw logopedycznych, które nauczyciel może stosować w grupie przedszkolnej dostarczyła nam pani mgr Anna Stanisławiuk - nauczycielka dyplomowana, logopedka, pasjonatka metody Froebla, która wraz panią dyrektor mgr Marzeną Makowiecką 28 listopada zaprosiły w gościnne progi Przedszkola Samorządowego nr 68 im. J. Korczaka w Białymstoku na szkolenie "Vademecum logopedyczne - co nauczyciel wychowania przedszkolnego powinien wiedzieć na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Proste ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe i artykulacyjne"
21 listopada 2024 r w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Białymstoku odbyła się XXI konferencja metodyczna z cyklu Oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami. Dziękujemy nauczycielkom z SOSW – Pani Izabeli Hinz, Pani Izabeli Wiszowatej i Pani Kamili Podeszwik za przeprowadzenie bardzo ciekawych i inspirujących zajęć pt. „Jesienne muzykowanie-usprawnianie motoryczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów aktywnego słuchania muzyki Batti Straus, Carla Orffa oraz z użyciem Bum Bum rurek”. Serdecznie dziękujemy też prelegentkom –Pani Małgorzacie Tomaszewskiej za próbę zburzenia mitów o komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz Pani Kindze Natusiewicz za przedstawienie technologii asystujących w Ośrodku Wsparcia i Testów. Szczególne podziękowania kierujemy do Pani Dyrektor SOSW Ewy Łupińskiej za możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem nauczycieli i specjalistów z SOSW z nauczycielami szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz ze studentami kierunków pedagogicznych. Zapraszamy na kolejne konferencje.
Anna Gawryluk doradca metodyczny ds. kształcenia specjalnego oraz organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W obecnym czasie od nauczycieli oczekuje się coraz większych kompetencji, również w zakresie umiejętności radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach. Aby móc sprostać tym wyzwaniom w dniu 19 listopada b.r. z inicjatywy naszej doradczyni metodycznej Emilii Łapińskiej, już po raz kolejny Żołnierze 1. Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej przeprowadzili szkolenie proobronne nauczycieli.
Terytorialsi przeprowadzili z nauczycielami m.in. zajęcia praktyczne z pierwszej pomocy oraz z podstaw przetrwania w sytuacjach zagrożenia działaniami wojennymi. Podczas szkolenia uczestnicy poznawali tajniki topografii, budowy i działania broni, obrony przed bronią masowego rażenia czy też podstaw survivalu.
Zauważalna w czasie przeprowadzanych zajęć chęć nauczycieli do nauki i zaangażowanie instruktorów prowadzących zajęcia były istotnym czynnikiem przekazywania wiedzy i umiejętności, które uczestnicy będą mogli wykorzystać w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych. Podziękowania należą się nie tylko instruktorom za tak profesjonalne szkolenie, ale także kapitanowi Konradowi Paszkiewiczowi za wsparcie organizacyjne.
Szkolenie odbyło się w ramach współpracy 1. Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej z BCE.
Składamy serdeczne podziękowania prowadzącym.