Sieci współpracy i samokształcenia, to międzyszkolne zespoły nauczycieli współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia, przedmiotu lub problemu. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami, propozycjami a przede wszystkim doświadczeniami. Członkowie sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.
Cele sieci współpracy i samokształcenia
• wymiana doświadczeń między uczestnikami - w oparciu o konkretne wyzwania zawodowe i problemy z jakimi borykają się nauczyciele
• analiza dobrych praktyk stosowanych lub spotykanych przez uczestników sieci
• pozyskiwanie metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów
• poszerzanie kompetencji uczestników
• tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci
• nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami
• akcentowanie różnorodności podejść i doświadczeń uczestników
Funkcję koordynatorów sieci będą pełnić doradcy metodyczni i konsultanci MODM.
Zadania koordynatora sieci:
• planowanie działań sieci i nadzór nad realizacją przyjętych celów
• przygotowanie, organizacja i prowadzenie spotkań
• zapraszanie metodyków, ekspertów z określonych dziedzin – w ramach realizacji zaplanowanych działań,
• zamieszczanie na platformie E-learningowej MODM materiałów samokształceniowych i innych zasobów edukacyjnych łączących się z tematyką sieci,
• promocja działań sieci.
W roku szkolnym 2020/2021 prowadzimy w MODM następujące Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli:
Nazwa sieci | Sieć dyrektorów „Liderzy - liderom” |
Cel ogólny pracy sieci | Sieć współpracy i wsparcia kadry zarządzającej szkół oraz przedszkoli |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Wymiana poglądów, poszukiwanie i wypracowywanie rozwiązań, integracja środowiska, wspólne omawianie bieżących wyzwań w zarządzaniu placówką oraz wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, poszerzanie kompetencji. |
Grupa docelowa | Kadra zarządzająca szkół i przedszkoli |
Koordynatorzy | Maria Jolanta Ambrożej – dyrektor MODM, Robert Winnicki |
Nazwa sieci | „Wspomaganie szkół w r. szk. 2020/2021-sieć doradców metodycznych MODM” |
Cel ogólny pracy sieci | Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych MODM w Białymstoku |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Monitorowanie, wymiana doświadczeń i dokumentowanie wspomagania szkół i przedszkoli na platformie E-learning. |
Grupa docelowa | Doradcy metodyczni MODM w Białymstoku |
Koordynatorzy | Joanna Ciesielska – doradca metodyczny fizyki |
Nazwa sieci | Sieć współpracy i samokształcenia dyrektorów i pracowników poradni psychologiczno- pedagogicznych |
Cel ogólny pracy sieci | - Wymiana informacji, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie interwencji kryzysowej, orzecznictwa i opiniowania, wspierania rodziców i nauczycieli, - Nawiązanie kontaktów i wzajemne wspieranie się w sferze zawodowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Zaplanowano 4 spotkania w ciągu roku szkolnego. - Zagadnienia związane z interwencją kryzysową. -Tematyka wynikająca z diagnozy potrzeb uczestników sieci. |
Grupa docelowa | Dyrektorzy, pracownicy poradni psychologiczno- pedagogicznych |
Koordynatorzy | Anna Gawryluk, Julita Majewska |
Nazwa sieci | Sieć współpracy i samokształcenia pedagogów szkolnych |
Cel ogólny pracy sieci | - Wspieranie się w sferze zawodowej, wymiana dobrych praktyk. - Doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy pedagogów szkolnych i nauczycieli z zakresu wychowania i profilaktyki, interwencji kryzysowej, komunikacji i budowania prawidłowych relacji. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Zaplanowano 4 spotkania w ciągu roku szkolnego. IX.2020 – diagnoza potrzeb uczestników sieci. Komunikacja nauczyciel-uczeń podstawą do budowania prawidłowych relacji. Tematyka spotkań będzie wynikała z diagnozy potrzeb. |
Grupa docelowa | Pedagodzy, wychowawcy, zainteresowani nauczyciele. |
Koordynatorzy | Anna Gawryluk, Julita Majewska |
Nazwa sieci | Sieć Szkolnych Zespołów Reagowania Kryzysowego |
Cel ogólny pracy sieci | Planowanie i wspieranie w zakresie tworzenia i działalności SZRK. Podejmowanie wspólnych działań edukacyjnych i interwencyjnych, wymiana doświadczeń, spotkania superwizyjne. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Spotkania odbywać się będą cyklicznie, a tematyka spotkań wynikać będzie z bieżących potrzeb nauczycieli, psychologów i pedagogów oraz aktualnych sytuacji kryzysowych występujących w szkołach na terenie miasta. |
Grupa docelowa | pedagodzy i psycholodzy szkolni, realizatorzy programów wychowawczych i profilaktycznych, wychowawcy, nauczyciele, |
Koordynatorzy | Julita Majewska, pedagodzy i psycholodzy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 |
Nazwa sieci | Sieć polonistów przygotowujących uczniów do LI OLiJP |
Cel ogólny pracy sieci | Wypracowanie form efektywnej pracy z młodzieżą uzdolnioną humanistycznie we współpracy z nauczycielami akademickimi UwB. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Około 4-5 spotkań od X 2020 do VI 2021; praca nad przygotowaniem rozpraw przygotowawczych do Olimpiady oraz zakresem wiedzy na eliminacje szkolne i okręgowe. |
Grupa docelowa | 15 osób zgłoszonych w roku szkolnym 2015/2016 oraz nowe osoby chcące podjąć współpracę. |
Koordynatorzy | Maria Bartnicka i Jolanta Sztachelska |
Nazwa sieci | Sieć inspiracji czytelniczo-dydaktycznych nauczycieli polonistów. |
Cel ogólny pracy sieci | Dzielenie się własnymi pasjami czytelniczymi, materiałami dydaktycznymi. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
4 spotkania w semestrze. Harmonogram przedstawiony w propozycjach szkoleń. |
Grupa docelowa | Nauczyciele poloniści |
Koordynatorzy | dr Grażyna Dawidowicz |
Nazwa sieci | Sieć przewodniczących szkolnych zespołów polonistów w szkołach ponadpodstawowych. |
Cel ogólny pracy sieci | Wspólne rozwiązywanie aktualnych problemów związanych z nauczaniem j. polskiego w szkole ponadpodstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
2 – 3 spotkania w semestrze; praca nad bieżącymi problemami zgłaszanymi przez polonistów i sugerowanymi przez doradcę. |
Grupa docelowa | Przewodniczący szkolnych zespołów polonistów szkół ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy | Maria Bartnicka |
Nazwa sieci | Zespół samokształceniowy nauczycieli przedmiotów społecznych |
Cel ogólny pracy sieci | Proces wspomagania w sp 49 w Białymstoku |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Dyżur dla nauczycieli piątek 11:40-12:40 sp 49 |
Grupa docelowa | Nauczyciele sp 49 |
Koordynatorzy | Katarzyna Szczęsnowicz |
Nazwa sieci | Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej |
Cel ogólny pracy sieci | Wzbogacanie warsztatu pracy młodego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej poprzez: - doskonalenie umiejętności efektywnego planowania pracy dydaktyczno wychowawczej oraz skutecznego wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci, - inspiracje do poszukiwania ciekawych i efektywnych metod pracy z młodszymi dziećmi, - dzielenie się pomysłami w ramach dobrych praktyk. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
W roku szkolnym 2020/21 przewiduje się 6 spotkań – I semestr 3 spotkania, II semestr 3 spotkania. Terminy i tematyka spotkań sieci w I semestrze zostaną ustalone na pierwszym spotkaniu. I spotkanie 30.09.2020: - Diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie tematyki spotkań sieci. - Planowanie pracy sieci na rok szkolny 2020/21. |
Grupa docelowa | Zainteresowani nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. |
Koordynatorzy | Małgorzata Lech, Celina Borowska |
Nazwa sieci | Klub Młodego Nauczyciela |
Cel ogólny pracy sieci | Rozwijanie kompetencji metodycznych, merytorycznych i organizacyjnych nauczyciela rozpoczynającego pracę w przedszkolu, integrowanie środowiska nauczycieli |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
2 spotkania w I półroczu: „ABC metodyki wychowania przedszkolnego”, „Dokumentowanie pracy nauczyciela przedszkola” oraz 1 spotkanie w II półroczu: „Tworzenie scenariuszy zajęć” |
Grupa docelowa | Nauczyciele rozpoczynający pracę oraz do 3 lat stażu pracy |
Koordynatorzy | Joanna Żarniewska, Agnieszka Bąbczyńska |
Nazwa sieci | Sieć współpracy i samokształcenia – Wdrażanie i wykorzystywanie TIK w nauczaniu przedmiotów humanistycznych |
Cel ogólny pracy sieci | Wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami oraz nabywanie nowych umiejętności w zakresie wdrażania i wykorzystywania narzędzi TIK w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. Spotkania uczestników sieci będą odbywały się w formie stacjonarnej oraz za pośrednictwem platformy e-learningowej MODM w Białymstoku. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Wdrażanie i wykorzystanie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. Problematyka poruszana w ramach sieci zależeć będzie od potrzeb szkoleniowych jej uczestników. Terminy spotkań sieci: 4 spotkania w terminie wrzesień 2020 – styczeń 2021 4 spotkania w terminie luty 2021 – czerwiec 2021 W godz. 16:00-19:00 |
Grupa docelowa | Nauczyciele wszystkich typów szkół zainteresowani tematyką wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. |
Koordynatorzy | Wiesław Woronowicz – konsultant ds. informatyki, Mariusz Truszkowski – konsultant ds. języka angielskiego |
Nazwa sieci | Sieć współpracy nauczycieli języka rosyjskiego |
Cel ogólny pracy sieci | Podnoszenie kompetencji dydaktycznych uczestników sieci współpracy. Inspiracja do podjęcia nowych, ciekawych form i rozwiązań w zakresie nauczania języka rosyjskiego. Wymiana dobrych praktyk. Nawiązywanie kontaktów, udzielanie wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Problematyka poruszana w ramach sieci zależeć będzie od potrzeb szkoleniowych jej uczestników. Planowane są po 1 spotkaniu sieci w każdym semestrze roku szkolnego 2020/2021. Spotkania mogą odbywać się zdalnie. |
Grupa docelowa | Nauczyciele języka rosyjskiego szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy | Barbara Osipczuk |
Nazwa sieci | „Origami i nauki przyrodnicze” Międzyszkolna sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli przed-miotów matematyczno-przyrodniczych |
Cel ogólny pracy sieci | Nauka i doskonalenie sztuki składania papieru, prezentacja edukacyjnych walorów origami na wszystkich etapach kształcenia. Zasady origami mają już zastosowanie w nauce i inżynierii. Składanie ma swoje źródło w naturze: dowody na to znajdujemy nie tylko w świecie roślin i zwierząt, ale także w ludzkiej anatomii, konstrukcji białek i strukturze DNA. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Tematyka zajęć: zastosowania sztuki origami w różnych dziedzinach nauki, origami płaskie, przestrzenne, modułowe, edukacyjne walory origami, wykorzystanie origami w pracy z uczniami. Metoda pracy: zajęcia praktyczne. Eksperci: mgr Danuta Żołyńska, mgr Teresa Cetera. Termin: 5X, 9XI, 7XII 2020, 4I, 8II, 1III, 12IV, 10V 2021 Miejsce: Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej (Biblioteka), sala P2/41 ul. Zwierzyniecka 1 |
Grupa docelowa | Nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych |
Koordynatorzy | Joanna Ciesielska – doradca metodyczny fizyki |
Nazwa sieci | „Wdrażanie kompetencji kluczowych w szkole” |
Cel ogólny pracy sieci | Szkolna sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli VIII LO w Białymstoku |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Sieć współpracy prowadzona on-line na platformie E-learning Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku Zakres tematyczny: kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie (zgodnie z Zaleceniem Rady UE z dnia 22.05.2018 r.), modele nabywania kompetencji w procesie uczenia się, uwarunkowania prawne kształcenia kompetencji uczniów w szkole. |
Grupa docelowa | Nauczyciele VIII LO w Białymstoku |
Koordynatorzy | Joanna Ciesielska – doradca metodyczny fizyki |
Nazwa sieci | Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli religii prawosławnej, podejmujących pracę z uczniem zdolnym |
Cel ogólny pracy sieci | Wypracowanie atrakcyjnych metod i form pracy z uczniem zdolnym na lekcjach religii w celu zainteresowania młodzieży hagiografią i tematyką historyczną oraz zachęcenie jej do udziału w konkursach, olimpiadach i innych przedsięwzięciach. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
W I semestrze odbędzie się jedno spotkanie zespołu. Pozostała działalność zespołu prowadzona będzie na platformie internetowej. Zespół zajmować się będzie problematyką związaną z żywotami świętych Kościoła prawosławnego. Wypracowane i upowszechnione zostaną materiały, metody i autorskie środki dydaktyczne, pozwalające w ciekawy sposób zainteresować tą tematyką młodzież szkół ponadpodstawowych. |
Grupa docelowa | Nauczyciele religii prawosławnej pracujący w szkołach ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy | Mirosława Pietkiewicz |
Nazwa sieci | Sieć doskonalenia wizytatorów nauki religii |
Cel ogólny pracy sieci | Doskonalenie odpowiedzialnych za wsparcie i ocenę nauczycieli religii katolickiej |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Planowanych jest 5 spotkań Pierwsze odbędzie się 4.09.2020 w godz. 09:00-13:00. Tematem pierwszego spotkania będzie: Planowanie pracy na nowy rok szkolny. Na tym spotkaniu zostaną ustalone tematy kolejnych dwóch spotkań. |
Grupa docelowa | Wizytatorzy nauki religii katolickiej |
Koordynatorzy | Urszula Zagan |
Nazwa sieci | Sieć - Diecezjalny Zespół Organizacyjny Olimpiady Teologii Katolickiej |
Cel ogólny pracy sieci | Organizacja zawodów I i II st. Olimpiady Teologii Katolickiej |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Pierwsze spotkanie i kolejne w I sem. - ustalone zostanie w porozumieniu z Wydziałem Katechetyczny. |
Grupa docelowa | Członkowie DZOOTK |
Koordynatorzy | Urszula Zagan |
Nazwa sieci | Sieć przewodniczących szkolnych zespołów matematyków w szkołach ponadpodstawowych. |
Cel ogólny pracy sieci | Wspólne rozwiązywanie ważnych bieżących problemów związanych z nauczaniem matematyki w szkole ponadpodstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
2 – 3 spotkania w semestrze; praca nad bieżącymi problemami zgłaszanymi przez uczestników lub sugerowanymi przez doradcę. |
Grupa docelowa | Przewodniczący szkolnych zespołów matematyków w szkołach ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy | Ketty Kołomyjska |
Nazwa sieci | Sieć nauczycieli matematyków szkół ponadpodstawowych |
Cel ogólny pracy sieci | Wspólne rozwiązywanie ważnych bieżących problemów związanych z nauczaniem matematyki w szkole ponadpodstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Praca nad bieżącymi problemami zgłaszanymi przez uczestników lub sugerowanymi przez doradcę. 2 spotkania po 4 godz. w I półroczu. |
Grupa docelowa | Nauczyciele szkół ponadpodstawowych zgłoszeni na konferencji sierpniowej. |
Koordynatorzy | Ketty Monika Kołomyjska |
Nazwa sieci | Sieć nauczycieli matematyków szkół podstawowych |
Cel ogólny pracy sieci | Wymiana dobrych praktyk. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkole podstawowej. Bieżące problemy związane z nauczaniem matematyki w szkole podstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Praca nad bieżącymi problemami zgłaszanymi przez uczestników i sugerowanymi przez doradcę. 2 -3 spotkania w półroczu |
Grupa docelowa | Nauczyciele szkół podstawowych zgłoszeni na konferencji sierpniowej. |
Koordynatorzy | Ketty Monika Kołomyjska |
Nazwa sieci | Narzędzia i aplikacje internetowe wykorzystywane przez nauczycieli przedmiotów matematyczno--przyrodniczych. |
Cel ogólny pracy sieci | Przedstawienie najpopularniejszych aplikacji i narzędzi internetowych do wykorzystania na zajęciach stacjonarnych i zdalnych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
4 spotkania po 4 godz. w I półroczu. |
Grupa docelowa | Nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy | Ketty Monika Kołomyjska i Monika Zaleska - Szczygieł |
Nazwa sieci | Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Kompe-tencje kluczowe w procesie nauczania - uczenia. |
Cel ogólny pracy sieci | Podnoszenie kompetencji dydaktycznych uczestników sieci współpracy; Inspiracja do podjęcia nowych, ciekawych form i rozwiązań w zakresie nauczania ;Wymiana dobrych praktyk; Nawiązywanie kontaktów, udzielanie wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Spotkania sieci będą odbywały się na platformie Moodle w ramach 20 - godzinnego kursu zdalnego Kompetencje kluczowe w procesie nauczania- uczenia się w terminie od września do listopada 2020r. Zapisy wyłącznie przez platformę Moodle. |
Grupa docelowa | Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych |
Koordynatorzy | Ketty Monika Kołomyjska i Monika Zaleska - Szczygieł |
Uczestnictwo w sieci jest bezpłatne.