Sieci współpracy i samokształcenia, to międzyszkolne zespoły nauczycieli współpracujących ze sobą w ramach wybranego >zagadnienia, przedmiotu lub problemu. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami, propozycjami a przede wszystkim doświadczeniami. Członkowie sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.
Cele sieci współpracy i samokształcenia
• wymiana doświadczeń między uczestnikami - w oparciu o konkretne wyzwania zawodowe i problemy z jakimi borykają się nauczyciele
• analiza dobrych praktyk stosowanych lub spotykanych przez uczestników sieci
• pozyskiwanie metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów
• poszerzanie kompetencji uczestników
• tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci
• nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami
• akcentowanie różnorodności podejść i doświadczeń uczestników
Funkcję koordynatorów sieci będą pełnić doradcy metodyczni i konsultanci MODM.
Zadania koordynatora sieci:
• planowanie działań sieci i nadzór nad realizacją przyjętych celów
• przygotowanie, organizacja i prowadzenie spotkań
• zapraszanie metodyków, ekspertów z określonych dziedzin – w ramach realizacji zaplanowanych działań,
• zamieszczanie na platformie E-learningowej MODM materiałów samokształceniowych i innych zasobów edukacyjnych łączących się z tematyką sieci,
• promocja działań sieci.
W II semestrze roku szkolnego 2020/2021 kontynuujemy działania następujących Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli:
Nazwa sieci |
Sieć dyrektorów „Liderzy - liderom” |
Cel ogólny pracy sieci |
Sieć współpracy i wsparcia kadry zarządzającej szkół oraz przedszkoli |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Wymiana poglądów, poszukiwanie i wypracowywanie rozwiązań, integracja środowiska, wspólne omawianie bieżących wyzwań w zarządzaniu placówką oraz wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, poszerzanie kompetencji. Terminarz spotkań – do ustalenia. |
Grupa docelowa |
Kadra zarządzająca szkół i przedszkoli |
Koordynatorzy |
Maria Jolanta Ambrożej – dyrektor MODM, Robert Winnicki |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej |
Cel ogólny pracy sieci |
Wzbogacanie warsztatu pracy młodego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej poprzez: - doskonalenie umiejętności efektywnego planowania pracy dydaktyczno wychowawczej oraz skutecznego wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci, - inspiracje do poszukiwania ciekawych i efektywnych metod pracy z młodszymi dziećmi, - dzielenie się pomysłami w ramach dobrych praktyk. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
W roku szk. 2020/21 zaplanowano 6 spotkań – I semestr 3 spotkania, II semestr - 3 spotkania Terminy spotkań w II semestrze: Marzec 2021r. godz. 16.00, MODM – Świąteczne i wiosenne inspiracje plastyczne. Kwiecień 2021r. godz. 16.00, MODM – Lapbook w pracy z lekturą. Maj 2021r. godz. 16.00, MODM - Ewaluacja działań realizowanych w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w roku szkolnym 2020/21. |
Grupa docelowa |
Zainteresowani nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. |
Koordynatorzy |
Małgorzata Lech, Celina Borowska |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia dyrektorów i pracowników poradni psychologiczno- pedagogicznych. |
Cel ogólny pracy sieci |
- Wymiana informacji, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie interwencji kryzysowej, orzecznictwa i opiniowania, wspierania rodziców i nauczycieli, - Nawiązanie kontaktów i wzajemne wspieranie się w sferze zawodowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Zaplanowano 2 spotkania w ciągu semestru - Tematyka wynikająca z diagnozy potrzeb uczestników sieci. |
Grupa docelowa |
Dyrektorzy, pracownicy poradni psychologiczno- pedagogicznych |
Koordynatorzy |
Anna Gawryluk, Julita Majewska |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia pedagogów szkolnych |
Cel ogólny pracy sieci |
Wspieranie się w sferze zawodowej, wymiana dobrych praktyk. Doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy pedagogów szkolnych i nauczycieli z zakresu wychowania i profilaktyki, interwencji kryzysowej, komunikacji i budowania prawidłowych relacji. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Zaplanowano 5 spotkań w II semestrze 27.01.2021 godz. 9.30-11.30 – Wsparcie emocjonalne uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie pandemii i nauki zdalnej. Diagnoza potrzeb uczestników sieci. Spotkanie w formie on-line na platformie ZOOM. Tematyka pozostałych spotkań będzie wynikała z diagnozy potrzeb. Terminy spotkań: 27.01.2021, 24.02.2021, 24.03.2021, 28.04.2021, 26.05.2021 |
Grupa docelowa |
Pedagodzy, wychowawcy, zainteresowani nauczyciele. |
Koordynatorzy |
Anna Gawryluk, Julita Majewska |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli rozpoczynających pracę jako pedagodzy specjalni, nauczyciele rewalidacji, nauczyciele współorganizujący proces kształcenia |
Cel ogólny pracy sieci |
Wspieranie się w sferze zawodowej, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk. Podniesienie kompetencji w zakresie pracy z uczniami z SPE, dokonywania diagnozy i pisania WOPFU i IPET, określania celów terapeutycznych. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Zaplanowano 3 spotkania w II semestrze 25.03.2021 godz. 16.00-19.00- Diagnoza potrzeb uczestników sieci. Terminy spotkań: 15.04.202, 20.05.2021, |
Grupa docelowa |
Nauczyciele rozpoczynjący pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nauczyciele wspomagający i prowadzący zajęcia rewalidacyjne |
Koordynatorzy |
Anna Gawryluk |
Nazwa sieci |
Sieć polonistów przygotowujących uczniów do LI Olimpiady Literatury i Języka Polskiego |
Cel ogólny pracy sieci |
Wypracowanie form efektywnej pracy z młodzieżą uzdolnioną humanistycznie we współpracy z nauczycielami akademickimi UwB. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Około 4 spotkań od X 2020 do VI 2021; praca nad analizą tematów prac przygotowawczych i zakresem wiedzy na eliminacje ustne. |
Grupa docelowa |
15 osób zgłoszonych w roku szkolnym 2015/2016 + osoby chcące podjąć współpracę. |
Koordynatorzy |
Maria Bartnicka J. Sztachelska |
Nazwa sieci |
Sieć przewodniczących szkolnych zespołów polonistów w szkołach ponadpodstawowych |
Cel ogólny pracy sieci |
Wspólne rozwiązywanie ważnych problemów związanych z nauczaniem j. polskiego w szkole ponadpodstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
2- 3 spotkania w semestrze; praca nad bieżącymi problemami zgłaszanymi przez uczestników. |
Grupa docelowa |
Przewodniczący szkolnych zespołów polonistów w szkołach ponadpodstawowych |
Koordynatorzy |
Maria Bartnicka |
Nazwa sieci |
Sieć inspiracji czytelniczo- dydaktycznych nauczycieli polonistów |
Cel ogólny pracy sieci |
Dzielenie się doświadczeniem z zakresu dydaktyki |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Dwa spotkania: a) Formy wypowiedzi rozwiniętych w czteroletnim technikum i pięcioletnim technikum. Wykład wygłosi Zbigniew Kosiński( Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży)- marzec 2021. b)Ocenianie rozprawek na poziomie podstawowym. Jak sprawdzać zgodnie z kryteriami egzaminacyjnymi? Wykład wygłosi Barbara Daraszkiewicz-przewodnicząca zespołu egzaminacyjnego OKE Łomża.-15.04.2021. |
Grupa docelowa |
Nauczyciele poloniści |
Koordynatorzy |
Grażyna Dawidowicz |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy nauczycieli języka rosyjskiego |
Cel ogólny pracy sieci |
Podnoszenie kompetencji dydaktycznych uczestników sieci współpracy. Inspiracja do podjęcia nowych, ciekawych form i rozwiązań w zakresie nauczania języka rosyjskiego. Wymiana dobrych praktyk. Nawiązywanie kontaktów, udzielanie wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Problematyka poruszana w ramach sieci zależeć będzie od potrzeb szkoleniowych jej uczestników. Planowane jest utworzenie wspólnego projektu etwinning. Odbędą się 2 spotkania sieci w II semestrze roku szkolnego 2020/2021. Spotkania mogą odbywać się zdalnie. |
Grupa docelowa |
Nauczyciele języka rosyjskiego szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy |
Barbara Osipczuk |
Nazwa sieci |
Zespół samokształceniowy nauczycieli przedmiotów społecznych |
Cel ogólny pracy sieci |
Proces wspomagania w sp 49 w Białymstoku |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Dyżur dla nauczycieli piątek 11:40-12:40 sp 49 |
Grupa docelowa |
Nauczyciele sp 49 |
Koordynatorzy |
Katarzyna Szczęsnowicz |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy matematyków (wsparcie, materiały,.....) - szkoła podstawowa. |
Cel ogólny pracy sieci |
Wsparcie i współpraca nauczycieli matematyki w zakresie materiałów i zasobów do wykorzystania w czasie nauczania i przygotowania do egzaminu ósmoklasisty. Wymiana doświadczeń. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Współpraca głównie poprzez platformę moodle w formule e-learningowej; kontakt poprzez czat oraz spotkania on-line (zoom). Zapisy do 15.02.2021r. przez platformę e-learningową. |
Grupa docelowa |
Zainteresowani nauczyciele matematyki szkół podstawowych. |
Koordynatorzy |
Ketty Kołomyjska |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy matematyków (wsparcie, materiały,.....) - szkoła ponadpodstawowa. |
Cel ogólny pracy sieci |
Wsparcie i współpraca nauczycieli matematyki w zakresie materiałów i zasobów do wykorzystania w czasie nauczania i powtórek do matury. Wymiana doświadczeń. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Współpraca głównie poprzez platformę moodle w formule e-learningowej; kontakt poprzez czat oraz spotkania on-line (zoom). Zapisy do 15.02.2021r. przez platformę e-learningową. |
Grupa docelowa |
Zainteresowani nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy |
Ketty Kołomyjska |
Nazwa sieci |
Narzędzia i aplikacje internetowe wykorzystywane przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych- mapa myśli |
Cel ogólny pracy sieci |
Przedstawienie najpopularniejszych aplikacji i narzędzi internetowych do wykorzystania na zajęciach stacjonarnych i zdalnych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
2 spotkania w maj- czerwiec |
Grupa docelowa |
Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych ponadpodstawowych |
Koordynatorzy |
Monika Zaleska-Szczygieł - doradca metodyczny biologii |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Kompetencje kluczowe w procesie nauczania - uczenia się |
Cel ogólny pracy sieci |
Podnoszenie kompetencji dydaktycznych uczestników sieci współpracy. Inspiracja do podjęcia nowych, ciekawych form i rozwiązań w zakresie nauczania. Wymiana dobrych praktyk. Nawiązywanie kontaktów, udzielanie wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Spotkania sieci będą odbywały się na platformie Moodle w ramach 20 - godzinnego kursu zdalnego Kompetencje kluczowe w procesie nauczania- uczenia się w terminie od lutego do czerwca 2021r. Zapisy wyłącznie przez platformę e-learningową MODM https://moodle.modm.bialystok.pl |
Grupa docelowa |
Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych |
Koordynatorzy |
Monika Zaleska-Szczygieł - doradca metodyczny biologii |
Nazwa sieci |
Zastosowanie TIK w edukacji |
Cel ogólny pracy sieci |
Szkolna sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli VIII LO w Białymstoku |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Sieć współpracy prowadzona on-line na platformie E-learning Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku Celem sieci jest współpraca w zakresie wykorzystania narzędzi TIK w nauczaniu, aktywizacji i ocenianiu w edukacji stacjonarnej i zdalnej oraz wymiana materiałów (scenariuszy lekcji, publikacji i in.), wymiana doświadczeń i informacji (forum dobrych praktyk). |
Grupa docelowa |
Nauczyciele VIII LO w Białymstoku |
Koordynatorzy |
Joanna Ciesielska – doradca metodyczny fizyki |
Nazwa sieci |
Origami i nauki przyrodnicze Międzyszkolna sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych |
Cel ogólny pracy sieci |
Nauka i doskonalenie sztuki składania papieru, prezentacja edukacyjnych walorów origami na wszystkich etapach kształcenia. Zasady origami mają już zastosowanie w nauce i inżynierii. Składanie ma swoje źródło w naturze: dowody na to znajdujemy nie tylko w świecie roślin i zwierząt, ale także w ludzkiej anatomii, konstrukcji białek i strukturze DNA. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Tematyka zajęć: zastosowania sztuki origami w różnych dziedzinach nauki, origami płaskie, przestrzenne, modułowe, edukacyjne walory origami, wykorzystanie origami w pracy z uczniami. Metoda pracy: zajęcia praktyczne. Eksperci: mgr Danuta Żołyńska, mgr Teresa Cetera. Termin: 8II, 1III, 12IV, 10V 2021 Miejsce: Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej (Biblioteka), sala P2/41 ul. Zwierzyniecka 1 |
Grupa docelowa |
Nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych |
Koordynatorzy |
Joanna Ciesielska – doradca metodyczny fizyki |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia – Wdrażanie i wykorzystywanie TIK w nauczaniu przedmiotów humanistycznych |
Cel ogólny pracy sieci |
Wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami oraz nabywanie nowych umiejętności w zakresie wdrażania i wykorzystywania narzędzi TIK w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. Spotkania uczestników sieci będą odbywały się w formie stacjonarnej oraz za pośrednictwem platformy e-learningowej MODM w Białymstoku. Do udziału w spotkaniach stacjonarnych mogą być zapraszani eksperci z dziedzin wskazanych przez uczestników sieci. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Wdrażanie i wykorzystanie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. Problematyka poruszana w ramach sieci zależeć będzie od potrzeb szkoleniowych jej uczestników. |
Grupa docelowa |
Nauczyciele wszystkich typów szkół zainteresowani tematyką wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. |
Koordynatorzy |
Wiesław Woronowicz – konsultant ds. informatyki Mariusz Truszkowski – konsultant ds. języka angielskiego |
Nazwa sieci |
Sieć doskonalenia wizytatorów nauki religii |
Cel ogólny pracy sieci |
Doskonalenie odpowiedzialnych za wsparcie i ocenę nauczycieli religii katolickiej |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Planowanych jest 5 spotkań. Pierwsze odbędzie się 12.02.2021 w godz. 09:00-13:00. Tematem pierwszego spotkania będzie: Ocenianie kształtujące na lekcjach religii. Na tym spotkaniu zostaną ustalone tematy kolejnych dwóch spotkań. |
Grupa docelowa |
Wizytatorzy nauki religii katolickiej |
Koordynatorzy |
Urszula Zagan |
Nazwa sieci |
Sieć - Diecezjalny Zespół Organizacyjny Olimpiady Teologii Katolickiej |
Cel ogólny pracy sieci |
Organizacja zawodów I i II st. Olimpiady Teologii Katolickiej |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Pierwsze spotkanie w II sem. - 03.02.21. |
Grupa docelowa |
Członkowie DZOOTK |
Koordynatorzy |
Urszula Zagan |
Nazwa sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli religii prawosławnej, podejmujących pracę z uczniem zdolnym |
Cel ogólny pracy sieci |
Wypracowanie atrakcyjnych metod i form pracy z uczniem zdolnym na lekcjach religii w celu zainteresowania młodzieży hagiografią i tematyką historyczną oraz zachęcenie jej do udziału w konkursach, olimpiadach i innych przedsięwzięciach. |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
W II semestrze odbędą się trzy spotkania zespołu. W zależności od sytuacji epidemiologicznej działalność zespołu prowadzona będzie stacjonarnie, on-line lub na platformie internetowej. Zespół zajmować się będzie problematyką związaną z żywotami świętych Kościoła prawosławnego. Wypracowane i upowszechnione zostaną materiały, metody i autorskie środki dydaktyczne, pozwalające w ciekawy sposób zainteresować tą tematyką młodzież szkół ponadpodstawowych. |
Grupa docelowa |
Nauczyciele religii prawosławnej pracujący w szkołach ponadpodstawowych. |
Koordynatorzy |
Mirosława Pietkiewicz |
Nazwa sieci |
Wspomaganie szkół w r. szk. 2020/2021-sieć doradców metodycznych MODM |
Cel ogólny pracy sieci |
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych MODM w Białymstoku |
Organizacja pracy / zakres tematyczny |
Monitorowanie, wymiana doświadczeń i dokumentowanie wspomagania szkół i przedszkoli na platformie E-learning. |
Grupa docelowa |
Doradcy metodyczni MODM w Białymstoku |
Koordynatorzy |
Joanna Ciesielska – doradca metodyczny fizyki
|
- Szczegóły
-
Poprawiono: 29 styczeń 2021
-
Odsłony: 15158