Obecny projekt 2017-1-PL01-KA101-036491, nad którym pracujemy, dotyczy pracy z uczniem z trudnościami w nauce. Nauczyciele wyjechali na 4 szkolenia do Finalndii, Hiszpanii, Portugalii i do Włoch. W pierwszej mobilności tego projektu delegacja nauczycieli wyjechała w październiku 2017r. do miasta Joensuu w odległej Finlandii. Było to bardzo ciekawe doświadczenie ze względu na pozytywne opinie o systemie edukacji tego kraju. W ramach wyjazdu do Finlandii uczestnicy mieli szansę zapoznać się z fińskim systemem szkolnictwa, regionalną polityką oświatową oraz poznać najlepsze metody nauczania uczniów z trudnościami w nauce. Wyjazd dał naszym nauczycielom okazję do porównania polskich i fińskich warunków kształcenia, metod dydaktycznych i organizacji pracy w oświacie. Nauczyciele wzięli udział w dwóch warsztatach dotyczących fińskiego systemu, technik pracy wspierających dzieci z trudnościami edukacyjnymi oraz zaprezentowali nasz region i szkołę. Zwiedziliśmy szkołę, przyglądaliśmy się lekcjom języka angielskiego, zajęciom artystycznym i różnym lekcjom uczniów z dysleksją, czy też uczniów niepełnosprawnych. Ogromne wrażenie wywarł na nas sposób współpracy z rodzinami uczniów. Kolejny dzień to dyskusja nauczycieli o wsparciu uczniów, przedstawianie metod nauczania korzystnych dla dzieci. Należy podkreślić, że oprócz ciekawych doświadczeń, podróż ta wzbogaciła nas o nowe pomysły, zapoznaliśmy się z fińskimi warunkami kształcenia i poznaliśmy ciekawe metody pracy. Przed nami jeszcze 3 wyjazdy. Na podstawie zdobytej wiedzy przygotowujemy materiały dla rodziców, wspierające dzieci w nauce. Projekt dotyczy nas nauczycieli, naszych uczniów, ale przede wszystkim współpracy z rodzicami, co jest kluczowe w pracy z uczniem z trudnościami. Po wizycie w Finlandii nasza szkoła wykorzystuje zdobyte doświadczenie i nabyte kompetencje pracowników do planu strategicznego rozwoju organizacji oraz do codziennej pracy. Dzięki niemu kadra edukacyjna zdobywa międzynarodowe doświadczenie i z pewnością wykorzysta je do podniesienia jakości kształcenia nie tylko w szkole macierzystej, ale również w regionie. Ponadto nauczyciele dzielą się swoją wiedzą i przekazują innym innowacyjne metody nauczania.
Jednym z głównym priorytetów Komisji Europejskiej jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zapobieganie wcześniejszemu kończeniu edukacji. Istnieje ogromna potrzeba wspierania rozwoju uczniów z różnymi dysfunkcjami, którzy często nie mają pomocy i wsparcia w domu. Głównym celem naszego ostatniego projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, wyrównywanie szans edukacyjnych, podniesienie jakości usług edukacyjnych oraz kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów szkoły podstawowej u dzieci z szerokorozumianymi specyficznymi trudnościami w nauce lub w funkcjonowaniu w społeczeństwie poprzez nowe kompetencje,
umiejętności i odpowiedni dobór metod codziennej pracy nauczycieli. Jak istotne to jest dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
Działania przewidziane w projekcie ukierunkowane są przede wszystkim na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów przejawiających problemy w procesie nauczania poprzez codzienne prowadzenie zajęć z wykorzystaniem odpowiednich technik i metod, ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, rozwijanie zainteresowań matematycznych, językowych oraz społecznych u dzieci określanych mianem "trudnych dzieci".
Etap szkoły podstawowej jest bardzo ważny , to jest właśnie ten etap rozwoju kiedy młody człowiek "jest jak z plasteliny", to wtedy najwięcej jest w stanie przyswoić, to wtedy najbardziej rozwija swoje umiejętności. Taki potencjał trzeba w tym właśnie momencie pobudzać do działania, a nie ograniczać. Rodzic, nauczyciel jest w stanie wyrobić wiele nawyków, ukształtować osobowość, ukierunkować na sukces lub porażkę, budować pewność siebie lub wpędzać w kompleksy. To często na tym etapie wykrywa się i diagnozuje autyzm, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne, dysleksje i różne specyficzne trudności w uczeniu się oraz funkcjonowaniu w społeczeństwie. I na tym etapie trzeba odpowiednio pracować z dzieckiem, żeby umożliwić mu odpowiedni poziom rozwoju umiejętności społecznych, poczucie własnej wartości, naukę tolerancji, motywację do nauki pomimo trudności, które spotykają ich w szkole. Jeśli pozbawimy takie dzieci tych możliwości lub nieumiejętnie nimi pokierujemy doprowadzimy do nawarstwiania się niepowodzeń szkolnych, w efekcie skazujemy takich uczniów na brak pracy, demoralizację społeczną, wagary, przerwanie edukacji. W wielu przypadkach trudności szkolne wynikają z problemów środowiskowych, trudnej sytuacji rodzinnej, patologii, rodzin dysfunkcyjnych, uwarunkowań genetycznych i tylko wsparcie zewnętrzne takiej osobowości może doprowadzić do sukcesu w jej życiu dorosłym, zdobycia pracy i bycia dobrym członkiem naszego społeczeństwa na miarę własnych możliwości.
Nauczyciele spędzają z dziećmi w szkole wiele godzin i mają duży wpływ na kształtowanie ich osobowości oraz przede wszystkim na poziom opanowania podstawowych umiejętności. Potrzebują mieć aktualną wiedzę na temat pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w nauce. Świat idący do przodu musi także do przodu kierować swoje społeczeństwo.
Celem projektu jest:
Nauczyciele biorący udział w projekcie zdobywają doświadczenie związane z udziałem w tego typu projektach i tworzą kadrę, która będzie kontynuować działania szkoły w różnych programach międzynarodowych od najprostszych tj. eTwinning, który dzięki projektom tego typu jest obecny w naszej szkole od ok. 3 lat, po projekty współpracy szkół, które ciągle realizujemy. Ponadto każda z mobilności wpływa znacząco na znajomość języków obcych, a przede wszystkim na zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników projektu, metod i technik pracy z uczniem. Daje możliwości rozwoju zawodowego, osobistego ale i kulturowego.
Instytucja może włączać zdobyte doświadczenie i nabyte kompetencje pracowników szkoły uczestniczących w projekcie do planu strategicznego rozwoju szkoły w następujący sposób:
Podczas każdego projektu powstaje wiele ciekawych materiałów: płyta dla nauczycieli i rodziców w formie praktycznego przewodnika (ćwiczeniami i technikami pracy) będzie produktem z którego będą korzystać wszyscy nauczyciele i zainteresowani rodzice. Część pierwsza przeznaczona dla rodziców uczniów z trudnościami w uczeniu się, część druga dla nauczycieli pracujących z takimi dziećmi.
Izabela Monieta
Grażyna Hodun
nauczycielki języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 12 im. Zygmunta Glogera w Białymstoku