Iwona Choromańska, Janusz Mojeścik
Zastosowanie metody projektów w nauczaniu przedmiotu
"Podstawy przedsiębiorczości" w liceum profilowanym i liceum ogólnokształcącym
Dział: zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego.
Temat lekcji: Rola państwa w zaspokajaniu potrzeb społecznych.
Uzasadnienie: Każdy uczeń liceum powinien zapoznać się z podstawowymi wiadomościami na temat pomocy społecznej w Polsce, kształtować umiejętności dostrzegania ludzi potrzebujących pomocy, przekonać się, że pomoc osobom będącym w potrzebie spoczywa nie tylko na państwie i jego organach, ale również na każdym z obywateli.
Uczniowie powinni zebrać podstawowe informacje o działalności najbliższych ośrodków pomocy społecznej.
Źródłem informacji nie może być tylko podręcznik. Uczniowie powinni zdobywać wiedzę i umiejętności samodzielnie pod kierunkiem nauczycieli korzystając z książek, publikacji i Internecie, publikacji statystycznych wycieczek programowych.
Metoda kształcenia: metoda projektów
Planowany czas trwania procesu kształcenia: 15.04.2004 – 30.04.2004 r.
Formy organizacyjne pracy uczniów: praca grupowa (dobór losowy).
Cele kształcenia:
Cel ogólny, nabywanie przez ucznia umiejętności:
• Planowania, organizowania i oceniania własnej nauki,
• Poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł,
• Współdziałania w zespole,
• Podejmowania decyzji,
• Publicznej prezentacji własnych poglądów i uwzględnienia poglądów innych.
Cele dydaktyczne:
• Uczeń potrafi określić cele społeczne w państwie,
• Identyfikuje rodzaje wydatków na cele społeczne,
• Określa powiązania między poszczególnymi wydatkami na cele społeczne,
• Wyjaśnia rolę budżetu państwa w zaspokajaniu potrzeb społecznych.
Źródła informacji: Konstytucja RP, Rocznik Statystyczny, informacje pierwotne z ośrodków pomocy społecznej, literatura np.:
Kalinowska A., Sejdel E., Werner P., Emerytury i renty po reformie, Ośrodek Doradztwa i Szkolenia, Jaktorów 2000.
Narski Z., Zarys wiedzy o stowarzyszeniach. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.
Nasiłowski M., Ekonomia dla licealistów. Wydawnictwo Key Jext, Warszawa.
Nojszewska E., podstawy ekonomii. WsiP, Warszawa.
Siemiński W., współzarządzanie gminą. Rada i Zarząd gminy we wspólnocie samorządowej. Zachodnie Centrum Organizacji, Warszawa – Zielona Góra 1999.
Zakres projektu: sprawozdanie i forma graficzna.
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf , Załącznik - gra dydaktyczna
poniedziałek, 29.04.2024 15:00 20:00 ScratchJr – programowanie od malucha (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 16:45 20:00 Matura z języka polskiego – poziom rozszerzony. Propozycje metodyczne (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 17:00 20:00 Hello Bugs - pomysły na zabawy językowo-sensoryczne-z j. nowożytnego /j .angielski/. (STACJONARNE) |
wtorek, 30.04.2024 15:30 19:30 Egzamin ustny na maturze z języka polskiego – kryteria oceny (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |