Informatyka

Przykładowe ćwiczenia pomocne przy nauce programowania
dla uczniów szkoły podstawowej z wykorzystaniem programu Scratch.

Rafał Pietruszka
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II
w Lubartowie

W procesie dydaktycznym nauczyciele stają przed zadaniem nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania. Sposób przekazywanej wiedzy dostosowują do wieku i możliwości grupy, z którą pracują. Aby nauczyciel był skuteczny, powinien zainspirować uczniów, rozbudzić ich ciekawość, pozwolić na samodzielność oraz motywować do dalszego działania. Proces nauczania może być łatwiejszy, gdy uda się nam zaangażować u ucznia wszystkie zmysły. Skuteczniejszym sposobem niż słuchanie wykładu nauczyciela jest poznawanie przez ucznia informacji poprzez obrazy oraz możliwość działania. Wzmaga to proces zapamiętywania i rozwój kompetencji przedmiotowych. Uczniowie, których zmysły uda się nam pobudzić, są bardziej chętni do nauki i ciekawsi świata. Może to nastąpić poprzez wykorzystanie filmów, pomocy multimedialnych oraz eksponatów. Im częściej nauczyciel wykorzystuje metody angażujące różne zmysły jednocześnie, tym większą przykuwa uwagę uczniów.

Nowoczesne technologie, które są wykorzystywane w odpowiedni sposób i z umiarem, potrafią ułatwić i uatrakcyjnić proces dydaktyczny. Za stosowaniem nowoczesnych technologii w edukacji przemawia wiele argumentów. Dzięki ich wykorzystaniu podczas zajęć dziecko rozwija nie tylko wyobraźnię. Gdy technologia jest zintegrowana z lekcjami, uczniowie stają się bardziej zainteresowani przedmiotami, których się uczą. Wykorzystanie technologii powoduje, iż nauczanie staje się przyjemniejsze, a nauczanie tych samych rzeczy w nowy, inny sposób sprawia uczniom frajdę. Wykorzystanie technologii może zachęcić do bardziej aktywnego udziału uczniów w lekcji. Dzięki odpowiednio dobranym narzędziom każda lekcja może stać się ciekawsza i bardziej angażująca. Uczniowie podczas takich lekcji lepiej przyswajają wiedzę, gdyż technologia wyzwala chęć do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Wśród wielu wytycznych, które w szkole podstawowej wskazuje nam do zrealizowania podstawa programowa nauczania informatyki, znajdują się te z dziedziny programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Wymagania te są zrozumiałe, zważywszy na postęp techniczny jaki nastąpił w ostatnich latach. Dziś coraz więcej urządzeń codziennego użytku funkcjonuje z pomocą technologii komputerowej, a co za tym idzie – ktoś musi stworzyć do nich program. I nie chodzi tutaj o tworzenie zwykłych programów komputerowych. Samochód, telefon, ekspres do kawy, nawigacja samochodowa, telewizor, zegarek czy nawet pralka lub lodówka coraz częściej wymagają stworzonego przez człowieka oprogramowania.

Wiesław Woronowicz

SPRAWDZIAN UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ EDYTOREM TEKSTU (MISCROSOFT WORD)
Klasa I Gimnazjum

SPIS TREŚCI:

INSTRUKCJA DLA UCZNIA 
INSTRUKCJA DLA NAUCZYCIELA 
TREŚĆ SPRAWDZIANU 
ZESTAWIENIE CELÓW OPERACYJNYCH SPRAWDZIANU 
TABELARYCZNY PLAN SPRAWDZIANU (wg tematyki zajęć) 
SCHEMAT PUNKTOWANIA ZADAŃ 
PROPOZYCJA OCEN

Grudzień 2024
P W Ś C Pt S N
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5