Projekt edukacyjny to sposób nauczania rozwijający wiele umiejętności oraz integrujący wiedzę z różnych dyscyplin. Jego głównym celem jest samodzielne zdobywanie nowych wiadomości oraz nabywanie umiejętności współpracy w grupie. Metoda ta zwykle jest wykorzystywana w pracy z uczniami starszymi, jednak w Szkole Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku projekt edukacyjno - ekologiczny realizowano we wszystkich klasach I- III. Popularyzacja wiedzy na tematy ekologiczne, budowanie właściwych nawyków,  kształcenie postaw proekologicznych od najmłodszych lat jest bardzo ważne.  

W ramach projektu, na lekcjach oraz w trakcie zajęć świetlicowych, dzieci uczyły się jak należy troszczyć się o ptaki, segregować śmieci, oszczędzać prąd, a także poznały  zasady ekologii, dbania o aktywność fizyczną oraz właściwe odżywianie. Ich zadaniem było zebranie informacji na temat tego, czym różni się recykling od segregacji śmieci oraz czym są  odpady i ich składowiska. Następnie, samodzielnie zdobytą wiedzę omawiano w klasie w zespołach, pod kierunkiem nauczycieli. Oprócz zajęć dotyczących recyklingu i ekologii, zorganizowano tygodniową zbiórkę butelek PET, które przeznaczono do budowy wielkoformatowych rzeźb. Uczniowie kl. I - III pracowali zespołowo przy budowie bałwanków, drzew, sanek oraz ogromnego igloo. Wykorzystano do tego celu ponad 2 tys. butelek. Było radośnie, twórczo i pomysłowo, a efekty prac zadziwiły samych autorów. Wszystkie dzieci zgodnie przyznały, że codzienne zakupy powinny być przemyślane, tak aby nasze środowisko nie było zaśmiecane. Zrozumiały, że należy segregować śmieci, a nawet dawać im drugie życie. 

Nie zabrakło również pogadanek dotyczących właściwej aktywności zimą i bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu. Teorię sprawdzono w  praktyce, wybierając odpowiednie miejsca do zjeżdżania na sankach i jabłuszkach, lepiąc śnieżki z miękkiego śniegu, odpowiednio zabezpieczając konstrukcje ze śniegu, spacerując  po ośnieżonej okolicy  podziwiając zimowy krajobraz,  lepiąc bałwany, czy tworząc „aniołki” na śniegu.

1 

Podsumowaniem tej części projektu, był konkurs na pracę plastyczną lub makietę przedstawiającą bezpieczne zabawy na śniegu.

2

Na języku angielskim dzieci rozmawiały o ubieraniu się stosownie do pogody. Zmierzyły się z kreatywnym zadaniem projektowania ekologicznych ubrań pod hasłem „Young clothes designers”.

3

Na języku angielskim dzieci rozmawiały o ubieraniu się stosownie do pogody. Zmierzyły się z kreatywnym zadaniem projektowania ekologicznych ubrań pod hasłem „Young clothes designers”.

4

Na edukacji przyrodniczej rozmawiano na temat „Jak się odżywiać w okresie zimowym, aby wzmacniać swoją odporność?”. Wnioski, które wyciągnęły dzieci były następujące: w naszej diecie powinno znaleźć się dużo pokarmów bogatych w witaminy: A, C i E, warzyw i owoców oraz białko. Należy jeść produkty bogate w magnez, włączyć do diety czosnek i miód, a także zwiększyć spożycie jogurtów naturalnych. Robiąc zakupy powinno się czytać etykiety produktów.

Kolejnym etapem projektu, było zwrócenie uwagi jak należy troszczyć się o zwierzęta zimą. Mając na uwadze głodne i zziębnięte ptaki, w ramach projektu zorganizowano rodzinny konkurs na wykonanie karmnika dla ptaków. Zainteresowanie tym tematem przerosło najśmielsze oczekiwania - wykonano ponad 80 karmników. Wszystkie "ptasie stołówki" były piękne, pomysłowe i co najważniejsze, dostosowane do umieszczenia na zewnątrz, dające możliwość łatwej wymiany jedzenia i utrzymania czystości. Ich autorzy pamiętali o tym, że karmniki powinny mieć skośne dachy chroniące przed śniegiem i deszczem. Niektóre wyróżniały się pięknie malowanymi lub wypalanymi dachami, a jeden z karmników miał lampki zamieszczone po to, by ptaszki bez trudu znajdowały ziarenka.

Część karmników zostanie zawieszona na terenie placu przyszkolnego, w zacisznych, osłoniętych  od wiatru miejscach. Każda klasa będzie miała własny karmnik, którym będzie się opiekować. Uczniowie nie tylko pomogą ptakom przetrwać zimę, ale również dzięki bezpośredniej  ich obserwacji  pogłębią swoją wiedzę o otaczającej nas przyrodzie, nauczą się rozpoznawać ptaki i poznają ich zwyczaje.

Pozostałe karmniki  zostaną przekazane fundacji zajmującej się ochroną ptaków.

5

Podsumowaniem całego projektu jest wystawa na holu szkoły.

6

Koordynatorki i organizatorki projektu: mgr Urszula Jurczykowska wicedyrektor, mgr Marlena Sokół wicedyrektor

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)