Serdecznie dziękujemy nauczycielom i dyrektorom ich placówek za chęć dzielenia się pasją i wiedzą!
Projekt edukacyjny to sposób nauczania rozwijający wiele umiejętności oraz integrujący wiedzę z różnych dyscyplin. Jego głównym celem jest samodzielne zdobywanie nowych wiadomości oraz nabywanie umiejętności współpracy w grupie. Metoda ta zwykle jest wykorzystywana w pracy z uczniami starszymi, jednak w Szkole Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku projekt edukacyjno - ekologiczny realizowano we wszystkich klasach I- III. Popularyzacja wiedzy na tematy ekologiczne, budowanie właściwych nawyków, kształcenie postaw proekologicznych od najmłodszych lat jest bardzo ważne.
W ramach projektu, na lekcjach oraz w trakcie zajęć świetlicowych, dzieci uczyły się jak należy troszczyć się o ptaki, segregować śmieci, oszczędzać prąd, a także poznały zasady ekologii, dbania o aktywność fizyczną oraz właściwe odżywianie. Ich zadaniem było zebranie informacji na temat tego, czym różni się recykling od segregacji śmieci oraz czym są odpady i ich składowiska. Następnie, samodzielnie zdobytą wiedzę omawiano w klasie w zespołach, pod kierunkiem nauczycieli. Oprócz zajęć dotyczących recyklingu i ekologii, zorganizowano tygodniową zbiórkę butelek PET, które przeznaczono do budowy wielkoformatowych rzeźb. Uczniowie kl. I - III pracowali zespołowo przy budowie bałwanków, drzew, sanek oraz ogromnego igloo. Wykorzystano do tego celu ponad 2 tys. butelek. Było radośnie, twórczo i pomysłowo, a efekty prac zadziwiły samych autorów. Wszystkie dzieci zgodnie przyznały, że codzienne zakupy powinny być przemyślane, tak aby nasze środowisko nie było zaśmiecane. Zrozumiały, że należy segregować śmieci, a nawet dawać im drugie życie.
Nie zabrakło również pogadanek dotyczących właściwej aktywności zimą i bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu. Teorię sprawdzono w praktyce, wybierając odpowiednie miejsca do zjeżdżania na sankach i jabłuszkach, lepiąc śnieżki z miękkiego śniegu, odpowiednio zabezpieczając konstrukcje ze śniegu, spacerując po ośnieżonej okolicy podziwiając zimowy krajobraz, lepiąc bałwany, czy tworząc „aniołki” na śniegu.
Podsumowaniem tej części projektu, był konkurs na pracę plastyczną lub makietę przedstawiającą bezpieczne zabawy na śniegu.
Na języku angielskim dzieci rozmawiały o ubieraniu się stosownie do pogody. Zmierzyły się z kreatywnym zadaniem projektowania ekologicznych ubrań pod hasłem „Young clothes designers”.
Na języku angielskim dzieci rozmawiały o ubieraniu się stosownie do pogody. Zmierzyły się z kreatywnym zadaniem projektowania ekologicznych ubrań pod hasłem „Young clothes designers”.
Na edukacji przyrodniczej rozmawiano na temat „Jak się odżywiać w okresie zimowym, aby wzmacniać swoją odporność?”. Wnioski, które wyciągnęły dzieci były następujące: w naszej diecie powinno znaleźć się dużo pokarmów bogatych w witaminy: A, C i E, warzyw i owoców oraz białko. Należy jeść produkty bogate w magnez, włączyć do diety czosnek i miód, a także zwiększyć spożycie jogurtów naturalnych. Robiąc zakupy powinno się czytać etykiety produktów.
Kolejnym etapem projektu, było zwrócenie uwagi jak należy troszczyć się o zwierzęta zimą. Mając na uwadze głodne i zziębnięte ptaki, w ramach projektu zorganizowano rodzinny konkurs na wykonanie karmnika dla ptaków. Zainteresowanie tym tematem przerosło najśmielsze oczekiwania - wykonano ponad 80 karmników. Wszystkie "ptasie stołówki" były piękne, pomysłowe i co najważniejsze, dostosowane do umieszczenia na zewnątrz, dające możliwość łatwej wymiany jedzenia i utrzymania czystości. Ich autorzy pamiętali o tym, że karmniki powinny mieć skośne dachy chroniące przed śniegiem i deszczem. Niektóre wyróżniały się pięknie malowanymi lub wypalanymi dachami, a jeden z karmników miał lampki zamieszczone po to, by ptaszki bez trudu znajdowały ziarenka.
Część karmników zostanie zawieszona na terenie placu przyszkolnego, w zacisznych, osłoniętych od wiatru miejscach. Każda klasa będzie miała własny karmnik, którym będzie się opiekować. Uczniowie nie tylko pomogą ptakom przetrwać zimę, ale również dzięki bezpośredniej ich obserwacji pogłębią swoją wiedzę o otaczającej nas przyrodzie, nauczą się rozpoznawać ptaki i poznają ich zwyczaje.
Pozostałe karmniki zostaną przekazane fundacji zajmującej się ochroną ptaków.
Podsumowaniem całego projektu jest wystawa na holu szkoły.
Koordynatorki i organizatorki projektu: mgr Urszula Jurczykowska wicedyrektor, mgr Marlena Sokół wicedyrektor