W trakcie konferencji uczestnicy poznali sposoby indywidualizacji poprzez wieloaspektową diagnozę sytuacji ucznia i jego możliwości edukacyjnych oraz indywidualizację celów, strategii uczenia się, metod i form pracy, treści programowych (prezentacja 1)
Następnie doradca MODM, p. Elżbieta Babicz przedstawiła kierunki systemowego planowania pracy z uczniem zdolnym w oparciu o publikacje Ośrodka Rozwoju Edukacji (prezentacja 2).
Swoimi praktycznymi pomysłami na pracę z uczniami o specyficznych potrzebach podzieliły się p. Monika Markowska, Katarzyna Żukowska- Suchocka, Bożena Ewa Teleszewska, Elżbieta Janikowska oraz Jagoda Kułak. Spotkanie urozmaiciła prezentacja młodych talentów: Anny Szutkiewicz oraz Kamili Szymczyk z PG nr w Białymstoku.
Najważniejsze wnioski z konferencji:
- Każdy uczeń jest zdolny, a zadaniem nauczyciela jest wydobyć jego talent, nie tylko w dziedzinie akademickiej wiedzy. Nauczyciel powinien każde dziecko przygotować do samodzielnego życia w społeczeństwie i pamiętać, że nie każde zostanie profesorem, ale każde powinno być wyposażone w wiarę w siebie i znajomość swoich talentów.
- Podstawą do indywidualizacji jest dobre rozpoznanie możliwości i strategii uczenia się.
- Za edukację odpowiedzialny jest na równi nauczyciel- mentor, jak uczeń, który opanował strategie uczenia się i ponosi za siebie odpowiedzialność.
- Nowoczesna szkoła opierać się będzie na nauczycielach- mentorach i coachach, a uczniowie będą stanowić zespół pracujący na realizację wspólnych celów