Na początku grudnia zakończył się cykl szkoleń dedykowanych nauczycielom wychowania przedszkolnego pt. "Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych w przedszkolu dla dzieci starszych – cz. wstępna, cz. główna, cz. końcowa zajęć – budowa, założenia, praktyczne zastosowanie gier, zabaw i ćwiczeń". Trzy praktyczne szkolenia prowadzone i przygotowane przez doradcę wychowania fizycznego Emilię Elżbietę Łapińską w Przedszkolu Samorządowym w Grabówce na nowoczesnej sali gimnastycznej dzięki współpracy z panią Dyrektor Beatą Palewską.
Ruch sprzyja rozwojowi umysłowemu oraz kształtowaniu woli i charakteru. Ruch trenuje nie tylko mięśnie, lecz również umysł i psychikę. Dostarcza doświadczeń przestrzeni, czasu, schematu własnego ciała, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyostrza zmysły. Dzieci w ruchu poznają nowe przestrzenie i jej granice, nie tylko w rozumieniu otoczenia fizycznego, lecz także społecznego. Zespołowe gry i zabawy ruchowe uczą umiejętności społecznych: współdziałania w grupie, zdrowego współzawodnictwa, umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką, rozwiązywania konfliktów, dokonywania wyboru i krytycznego patrzenia na siebie, podporządkowania celów jednostki - celom grupy. Ruch w obszarze społeczno- wychowawczej kształtuje życzliwy stosunek do ludzi, przyczynia się do wzrostu zainteresowań oraz uczy konsekwencji w osiąganiu celów.
Dziękujemy za szkolenie.
22 listopada 2024 r. w BCE nauczyciele wychowania przedszkolnego uczestniczyli w szkoleniu stacjonarnym z zakresu usprawniania motoryki małej i dużej u dzieci, które poprowadziły pasjonatki terapii ręki - mgr Emilia Mieczkowska – Nauczycielka Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białymstoku, pedagog specjalny w Przedszkolu Samorządowym nr 14 oraz mgr Marzena Głębocka - Nauczycielka Szkoły Podstawowej Nr 38 w Białymstoku, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4.
Szkolenie miało na celu przekazanie podstawowej wiedzy niezbędnej do wprowadzenia działań z elementami terapii ręki podczas codziennej pracy w przedszkolu, a także podnoszenie świadomości nauczycieli i zwrócenie szczególnej uwagi na problem związany motoryką dużą i małą w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uczestniczki szkolenia zapoznały się z wybranymi ćwiczeniami wspierającymi rozwój motoryki dużej i małej, a co najważniejsze mogły także przećwiczyć je na sobie.
Dziękujemy prowadzącym i uczestnikom.
Wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym to coraz częstszy problem, z którym spotykają się nauczyciele wychowania przedszkolnego podczas swojej codziennej pracy. Na co należy zwrócić uwagę obserwując naszych wychowanków, co nas powinno zaniepokoić i kiedy skierować dziecko do logopedy, ale i też masę praktycznych porad, ćwiczeń aparatu mowy, zabaw logopedycznych, które nauczyciel może stosować w grupie przedszkolnej dostarczyła nam pani mgr Anna Stanisławiuk - nauczycielka dyplomowana, logopedka, pasjonatka metody Froebla, która wraz panią dyrektor mgr Marzeną Makowiecką 28 listopada zaprosiły w gościnne progi Przedszkola Samorządowego nr 68 im. J. Korczaka w Białymstoku na szkolenie "Vademecum logopedyczne - co nauczyciel wychowania przedszkolnego powinien wiedzieć na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Proste ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe i artykulacyjne"
21 listopada 2024 r w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Białymstoku odbyła się XXI konferencja metodyczna z cyklu Oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami. Dziękujemy nauczycielkom z SOSW – Pani Izabeli Hinz, Pani Izabeli Wiszowatej i Pani Kamili Podeszwik za przeprowadzenie bardzo ciekawych i inspirujących zajęć pt. „Jesienne muzykowanie-usprawnianie motoryczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów aktywnego słuchania muzyki Batti Straus, Carla Orffa oraz z użyciem Bum Bum rurek”. Serdecznie dziękujemy też prelegentkom –Pani Małgorzacie Tomaszewskiej za próbę zburzenia mitów o komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz Pani Kindze Natusiewicz za przedstawienie technologii asystujących w Ośrodku Wsparcia i Testów. Szczególne podziękowania kierujemy do Pani Dyrektor SOSW Ewy Łupińskiej za możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem nauczycieli i specjalistów z SOSW z nauczycielami szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz ze studentami kierunków pedagogicznych. Zapraszamy na kolejne konferencje.
Anna Gawryluk doradca metodyczny ds. kształcenia specjalnego oraz organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W obecnym czasie od nauczycieli oczekuje się coraz większych kompetencji, również w zakresie umiejętności radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach. Aby móc sprostać tym wyzwaniom w dniu 19 listopada b.r. z inicjatywy naszej doradczyni metodycznej Emilii Łapińskiej, już po raz kolejny Żołnierze 1. Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej przeprowadzili szkolenie proobronne nauczycieli.
Terytorialsi przeprowadzili z nauczycielami m.in. zajęcia praktyczne z pierwszej pomocy oraz z podstaw przetrwania w sytuacjach zagrożenia działaniami wojennymi. Podczas szkolenia uczestnicy poznawali tajniki topografii, budowy i działania broni, obrony przed bronią masowego rażenia czy też podstaw survivalu.
Zauważalna w czasie przeprowadzanych zajęć chęć nauczycieli do nauki i zaangażowanie instruktorów prowadzących zajęcia były istotnym czynnikiem przekazywania wiedzy i umiejętności, które uczestnicy będą mogli wykorzystać w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych. Podziękowania należą się nie tylko instruktorom za tak profesjonalne szkolenie, ale także kapitanowi Konradowi Paszkiewiczowi za wsparcie organizacyjne.
Szkolenie odbyło się w ramach współpracy 1. Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej z BCE.
Składamy serdeczne podziękowania prowadzącym.
Płatne warsztaty z Pozytywnej Dyscypliny w szkole i klasie, które poprowadzi Barbara Osipczuk - Certyfikowana Edukatorka Pozytywnej Dyscypliny dla nauczycieli i rodziców zostały przełożone na nowy termin.
Terminy spotkań:
05.03.2025r., godz. 15:30 – 20:00
12.03.2025r., godz. 15:30 – 20:00
19.03.2025r., godz. 15:30 – 20:00
Pozytywna Dyscyplina pomaga nauczycielom:
- zbudować współpracę z uczniami, która pomaga utrzymać dyscyplinę,
- przestać krzyczeć i powtarzać bezustannie te same prośby,
- uczyć życiowych kompetencji takich jak samodyscyplina, samodzielność, zaangażowanie i pracowitość, które pomogą zarówno w codziennej pracy z klasą, jak i w przyszłości.
Cena: 480 zł
Zapisy i więcej informacji: https://ipo.modm.edu.pl/
8.10.2024 r. doradczynie metodyczne wychowania przedszkolnego Agnieszka Bąbczyńska i Barbara Szutkiewicz zorganizowały szkolenie „Kreatywni w kodowaniu - STEAM w edukacji przedszkolnej” – zabawy z wykorzystaniem interaktywnych zabawek i nowoczesnych technik multimedialnych, które odbyło się w Oddziałach Przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 51 w Białymstoku.
STEAM to innowacyjne podejście edukacyjne, oparte na integracji nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Głównym celem tego modelu jest ukierunkowanie dzieci na poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności dialogu oraz krytycznego myślenia. W modelu STEAM podkreśla się znaczenie kreatywności, doświadczenia i praktycznego zastosowania wiedzy.
Prowadząca szkolenie Pani mgr Joanna Olszewska, zapoznała uczestników z różnymi rodzajami zabaw z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych, zademonstrowała w jakie zabawki warto zainwestować w grupie przedszkolnej – zabawki rozwijające logiczne myślenie, kreatywność, zawierające elementy kodowania i programowania, takie jak m.in. jak Photon – robot, który uatrakcyjni każde zajęcie z kodowania, ale i klocki, mozaiki, układanki, geoplany, gry logiczne i interaktywne. Uczestnicy szkolenia otrzymali sporą dawkę wiedzy, dziękujemy wszystkim za udział.
1 października br. w BCE odbyło się szkolenie pt. "Innowacja po nowemu" zorganizowane przez doradczynie metodyczne wychowania przedszkolnego.
Gościem była mgr Joanna Żarniewska - trenerka kreatywności, wieloletni doradca metodyczny wychowania przedszkolnego. Pani Żarniewska przekonała nauczycieli wychowania przedszkolnego, że samodzielne wprowadzanie innowacji jest proste i możliwe. Jak wiadomo, od 1 września 2017 r. nie obowiązują już przepisy określające formalne warunki rozpoczęcia działalności innowacyjnej. Wyjaśniła czym jest innowacja i w jakim celu się ją stosuje, jakie są rodzaje innowacji w edukacji, jak krok po kroku zaplanować i wdrożyć innowację pedagogiczną. Pamiętać należy jednak, że celem wprowadzania nowych rozwiązań w edukacji jest poprawa jakości pracy, a finalnie - lepiej wyedukowane dzieci.
Dziękujemy za tak bogate merytorycznie szkolenie.
29 października 2024 r. doradczynie metodyczne wychowania przedszkolnego zorganizowały szkolenie dotyczące Metody Ruchu Rozwijającego wg. W. Sherborne. Szkolenie poprowadziła pani mgr Katarzyna Chlabicz - nauczycielka z Przedszkola Samorządowego nr 32 przy Zespole Przedszkoli nr 2 w Białymstoku.
Uczestniczki warsztatów dowiedziały się na czym polega metoda ruchu rozwijającego i jakie korzyści można dzięki niej osiągnąć. Poznały założenia, metody oraz sposoby wykorzystania jej we własnej pracy dydaktycznej. Ćwiczenia praktyczne z zakresu metody Weroniki Sherborne dały olbrzymi zastrzyk energii i uśmiechu.
Dziękujemy za uczestnictwo.
22 października br. nauczyciele wychowania przedszkolnego mieli okazję uczestniczyć w lekcji otwartej „Kodowana jesień” – czyli programowanie w przedszkolu. Zajęcia pod okiem doradczyń metodycznych poprowadziły nauczycielki Przedszkola Samorządowego nr 22 w Białymstoku: pani mgr Edyta Pankiewicz i pani mgr Kinga Krawczenko. Dzieci podczas zajęć przyrodniczo-matematycznych utrwaliły oznaki i cechy charakterystyczne jesieni, odkodowywały obrazki na podstawie kodu numerycznego, programowały drogę robota edukacyjnego Photona, tak aby zbierał poszczególne dary jesieni, zmieniał swój kolor i wydawał dźwięki. Nauczyciele, którzy gościli w PS nr 22 na zajęciach, obserwowali tę atrakcyjną metodę aktywizującą dzieci, a następnie wysłuchali omówienia zajęć pod kątem metodycznym. Lekcje otwarte, pozwalają dzielić się wiedzą i doświadczeniem nauczycielom z większym stażem, a młodzi nauczyciele przygotowujący się do zawodu, korzystają z dobrych wzorców i poznają skuteczne metody pracy. Dziękujemy za udział.