Ewa Onoszko
POŻĄDANE CECHY OPIEKUNA STAŻU
Opiekun stażu najlepiej spełni swoje zadania, prezentując wiedzę jak i umiejętności kierownicze. Z tego względu powinien posiadać cechy:
- umiejętność twórczego i strategicznego myślenia,
- dobrą znajomość zagadnień metodycznych,
- zdolności organizacyjne, inicjatywę i przedsiębiorczość w podejmowaniu przedsięwzięć i rozwiązań,
- odwagę i zdolność podejmowania decyzji,
- poczucie osobistej odpowiedzialności, która nie może być przerzucana na inne osoby.
Cechy opiekuna stażu:
- umiejętność współpracy,
- osiągnięcia w pracy dydaktycznej,
- dobry kontakt z pracownikami szkoły,
- dobry kontakt z uczniami,
- dobry kontakt z rodzicami uczniów,
- umiejętność udzielania informacji zwrotnych,
- umiejętność dzielenia się własnym doświadczeniem,
- doświadczenie w pracy z dorosłymi,
- doświadczenie w pomaganiu innym,
- szacunek wśród nauczycieli,
- dyspozycyjność,
- zdyscyplinowanie,
- odpowiedni stopień zawodowy,
- odpowiedni staż pracy.
Role, w jakich występuje opiekun stażu:
WZORZEC OSOBOWY:
Cechy postaci:
- ma autorytet w środowisku szkolnym,
- odniósł osobiste sukcesy w pracy zawodowej,
- szczery i uczciwy w ocenach,
- reprezentuje twórcze podejście do problemów,
- posiada umiejętność słuchania innych,
- toleruje odmienne poglądy,
- pogodny, optymistyczny w podejściu do ludzi i problemów.
"KRYTYCZNY" KOLEGA
Cechy postaci:
- koleżeński, życzliwy,
- inspirujący do działania, do krytycznego myślenia,
DORADCA / KONSULTANT
Cechy postaci:
- wysoka kultura osobista, rzetelność, uczciwość,
- łatwość w nawiązywaniu kontaktu, komunikatywność,
- stale dokształca się,
RZECZNIK ZMIAN
Cechy postaci:
- ma umiejętności negocjacyjne,
- ma umiejętność przekonywania,
- uparty w osiąganiu założonych celów,
- nie zraża się niepowodzeniami, lecz podejmuje ponowne próby.
TRENER
Cechy postaci:
umiejętność:
- tworzenia atmosfery wzajemnego zaufania,
- aktywnego słuchania,
- komunikacji interpersonalnej,
- przekazywania informacji zwrotnej,
- prowadzenia dialogu, dyskusji, planowania rozwoju.