Koncert, zorganizowany pod patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku przez Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego z okazji Dnia Edukacji Narodowej, odbył się w Kościele p.w. Miłosierdzia Bożego 11 października 2006r.
Cezariusz Andrejczuk przedstawił prawie wyłącznie nowe, nie pokazywane wcześniej fotografie z towarzyszeniem muzyki organowej (m.in. J.S.Bacha i Arvo Pärta) i chóralnej w wykonaniu białostockich muzyków.
Cezariusz Andrejczuk pracował nad cyklem „Obrazy znad Narwii i Biebrzy”
8 lat. Mimo, że zdjęcia powstały na Podlasiu, mają uniwersalny wymiar, są niezwykłą, kreacyjną wizją rzeki magicznej, nieskażonej cywilizacją, nieujarzmionej i fascynującej. Pozwalają wyobrazić sobie, jak wyglądał pejzaż Europy Środkowej przed wiekami, są archetypowym obrazem przyrody funkcjonującej w innym niż ludzki wymiarze czasu. Pokazują to, co w Naturze najważniejsze - ruch, życie, przemianę; pozwalają odczuć jej duchowość i tajemnicę. Przy tym wszystkim są kunsztownymi obrazami, wywołującymi powszechny zachwyt swoimi walorami plastycznymi. W pierwszej części pokazu, zatytułowanej „Narew i Biebrza z nieba”, zobaczono zdjęcia lotnicze, głównie z Narwiańskiego Parku Narodowego, jednego z najbardziej pierwotnych i najtrudniej dostępnych obszarów w Polsce. Labirynt koryt i odnóg rzecznych pokazany z lotu ptaka w formie plastycznych, na wpół abstrakcyjnych obrazów, pozostawił niezapomniane wrażenie. Na wielu zdjęciach pokazane zostało jedno z najpiękniejszych, najrzadszych i najbardziej ulotnych zjawisk w przyrodzie - opary nad rzeką o świcie. Autor przypomniał też niezwykłe zdjęcie klucza żurawi lecących w czerwonych oparach nad Narwią w pobliżu Tykocina, znane z albumu „Polska w obiektywie National Geographic” i z wielkiej wystawy plenerowej „Ostatnie takie miejsca na Ziemi”. Zdjęcie to wykonane zostało z motolotni pilotowanej przez Macieja Maciejewskiego. On i inni białostoccy piloci: motolotni – Jerzy Grabowski oraz balonów – Andrzej Ćwikła i Tadeusz Bohojło są współautorami wszystkich zdjęć lotniczych Andrejczuka. Bez ich niezwykłego oddania sztuce fotograficznej, polska fotografia przyrodnicza nie osiągnęłaby poziomu „Narwi i Biebrzy z nieba”.
Muzykę do tej części pokazu stanowiły chorały organowe i słynna Aria z III Suity Orkiestrowej J.S.Bacha w transkrypcji na organy i altówkę (Monika Laskowska i Radosław Koper) oraz niezrównane „Pari intervallo” Arvo Pärta w wersji organowej (Karolina Zaborowska).
Druga część pokazu, zatytułowana „Emanacje”, przedstawiła nowe oblicze twórczości fotograficznej Cezariusza Andrejczuka. Dwa lata temu autor wynalazł grupę nowych, eksperymentalnych technik fotograficznych, polegających na rejestracji przez długi czas nieruchomych obiektów (drzew, gałęzi, liści) aparatem znajdującym się w ruchu. Efektem są niezwykle malarskie obrazy, olśniewające feerią barw i kształtów. Mają przy tym głębszy wymiar – przekraczając banalną dosłowność świata stają się pomostem miedzy tym, co znane, a tym, co przed nami ukryte. Ujawniają podskórne, tajemnicze wibracje Natury. Są jakby odbiciem absolutu; nie można zobaczyć piękna i doskonałości wprost, dostępne są jedynie ich emanacje... W tej części pokazu zaprezentowano specjalnie na tę okazję skomponowaną przez Daniela Bogdanowicza suitę na organy i alt z partiami improwizowanymi zatytułowaną „Impresje biebrzańskie” w wykonaniu kompozytora i jego żony. Pomiędzy częściami pokazu utwory Romualda Twardowskiego i Arvo Pärta śpiewał Chór pod dyr. Bożeny Sawickiej.
Pokaz obrazów fotograficznych Cezariusza Andrejczuka przenikających się na dużym ekranie, we wnętrzu Sanktuarium Miłosierdzia Bożego skąpanym w granatowej poświacie, z potężną, wszechobecną muzyką kościelnych organów to było wydarzenie artystyczne dużej rangi.
Credo artystyczne Cezariusza Andrejczuka
„Pragnę pokazywać piękno i skłaniać widzów do jego kontemplacji. Nie wstydzę się harmonii i prostoty języka. Źródłem mojej sztuki jest NATURA, z której czerpię piękno, prawdę, energią i duchowość. Czuję się jedynie odkrywcą tych wartości i ich tłumaczem na język sztuki. Uważam, że rozum człowieka jest zbyt ubogi i skłonny do błądzenia, aby mu zawierzyć w tak poważnej sprawie jak twórczość.
Twierdzę, że genezą, siłą sprawczą każdego poważnego dzieła sztuki powinna być EMOCJA. W moim przypadku jest to ZACHWYT, zauroczenie światłem, kształtem, kolorem, ulotną kompozycją wielu przejawów życia w danym momencie czasu i przestrzeni. Innym razem jest to DOZNANIE, odczucie harmonii, prawdy, tajemnicy, energii, wibracji Kosmosu. Jeżeli nie czuję tego, nie biorę narzędzi do ręki.
Staram się, aby moje fotografie posiadały pięć cech, których sam jako odbiorca szukam w dziełach sztuki, przede wszystkim w muzyce. Są to:
PRAWDA emocji, które skłoniły autora do stworzenia utworu, nadająca mu istotę i sens.
ENERGIA zawarta w dziele, wywołująca u odbiorcy napięcie i poruszająca jego uczucia.
UMIAR (asceza, szacunek dla ciszy) w użyciu środków warsztatowych, zapewniający dziełu czytelność, prostotę, itd.
AURA (duchowość, metafizyczny nastrój) nadająca dziełu ciężar gatunkowy i osobowość zdolną uwznioślić widza i wprowadzić go w trans.
PROGRESJA (nowatorstwo, oryginalność) zapewniająca dziełu ponadczasowość, uwodząca widzów o wyrobionym guście.
To są zasadnicze i uniwersalne wartości w sztuce, w każdym gatunku i każdej epoce. O nie walczę jako twórca; ich wymagam i pożądam jako odbiorca sztuki.”
Program koncertu:
Chór Akademii Medycznej w Białymstoku pod dyrekcją prof. Bożenny Sawickiej
Romuald Twardowski „W mojej ojczyźnie” sł. Czesław Miłosz
Józef Świder „Kto szuka Cię” sł. Leopold Staff
Część I “Biebrza i Narew z nieba” - pokaz diapozytywów Cezariusza Andrejczuka
- J.S.Bach Toccata, adagio i fuga C - dur BWV 564 Adagio
opracowanie i wykonanie - Monika Bożena Laskowska
- J.S.Bach Sonata nr 5 C - dur BWV 529 - Largo
organy - Monika Bożena Laskowska
- J.S.Bach Suita orkiestrowa D - dur BWV 1068 w transkrypcji na altówkę i organy
altówka - Radosław Koper
organy - Monika Bożena Laskowska
- J.S.Bach Chorał „Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 659
organy - Karolina Zaborowska
- Arvo Pärt Pari Intervallo
organy - Karolina Zaborowska
Chór Akademii Medycznej w Białymstoku pod dyrekcją prof. Bożenny Sawickiej
Arvo Pärt Bohorodice Djewo
Część II “Emanacje” - pokaz diapozytywów Cezariusza Andrejczuka
Daniel Bogdanowicz “Biebrzańskie Impresje”
organy - Daniel Bogdanowicz
Wykonawcy koncertu:
organy:
Daniel Bogdanowicz - kompozytor
Monika Bożena Laskowska - nauczyciel klasy organów Zespołu Szkół Muzycznych
w Białymstoku
Karolina Zaborowska - absolwentka PSM II stopnia w Białymstoku
w klasie organów prof. Moniki Bożeny Laskowskiej
altówka:
Radosław Koper - filharmonik, kameralista, wykładowca akademicki
Chór Akademii Medycznej w Białymstoku pod dyrekcją prof. Bożenny Sawickiej
Patronat medialny - Radio "VOX FM"
Sponsorzy:
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Słoneczny Stok”
“Elrem” sp. zo.o.
“Jaspol” s.c.
“Romar” s.c.