Aktualności

Doradczynie metodycznie wychowania przedszkolnego Agnieszka Bąbczyńska i Barbara Szutkiewicz przeprowadziły szkolenie w Przedszkolu Samorządowym nr 12  pt. „Odkrywamy na nowo Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego - jako fundamentalny dokument w planowaniu pracy nauczyciela”. Zapoznały ze strukturą Podstawy Programowej – celami, zadaniami, treściami nauczania oraz warunkami i sposoby realizacji. Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego domaga się szacunku do dziecka, zapewniając stosownymi zapisami konieczność wsparcia jego całościowego rozwoju. Zawiera jeden wyrazisty cel wychowania przedszkolnego. Troską trzeba otoczyć wszystkie doświadczenia dziecka, zarówno w aspekcie fizycznym, emocjonalnym, społecznym, jak i poznawczym, oraz traktować je jak drogę prowadzącą do osiągnięć w tym zakresie. Nadrzędny cel pokazuje, iż wsparcia należy udzielać dziecku w każdej sytuacji w przedszkolu, bez podziału na czas zabawy kierowanej czy swobodnej. Wsparcie powinno się dokonywać z uwzględnieniem głównych wartości: prawdy, piękna i dobra. Treść zadań organizuje cały proces wychowania. Ich realizacja zapewnia, że dzieci osiągną umiejętności opisane w podstawie programowej.

pobrane.jpg pobrane_1.jpg pobrane_2.jpg

pobrane_3.jpg pobrane_4.jpg

W ostatni weekend odbyła się kolejna edycja kursu dla przyszłych realizatorów programu profilaktycznego „Przyjaciele Zippiego”, które poprowadziła Elżbieta Babicz. Jest to rekomendowany przez MEN program profilaktyczny promujący zdrowie psychiczne dzieci, adresowany do wychowanków w wieku 5-8 lat. Kurs realizowany jest we współpracy z Centrum Pozytywnej Edukacji, które ma wyłączność na szkolenie trenerów programu. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie i zachęcamy do śledzenia naszej oferty – kolejne edycje kursów z programów profilaktycznych pojawiają się w ofercie na nowy rok szkolny 2024/2025.

1.jpg 2.jpg 4.jpg

Lata przedszkolne, mimo, że są określane jako „wiek zabaw”, w znacznej mierze decydują o rozwoju i postawie ciała w następnych okresach życia. Dlatego bardzo ważnym jest, by nie zmarnować tej szansy i wykorzystać potencjalne możliwości dziecka w kreowaniu jego zdrowia. Aktywność ruchowa jest podstawowym czynnikiem stymulującym rozwój dziecka, utrzymującym wewnętrzną równowagę jego organizmu, hartującym oraz kształtującym jego postawę ciała. Przedszkolak posiada predyspozycje do dokładnego wykonywania ruchu. Dlatego należy ten okres wykorzystać do kształtowania prawidłowych stereotypów ruchowych, do tworzenia nawyków prawidłowej postawy ciała. W marcu Emilia Elżbieta Łapińska - doradca metodyczny wychowania fizycznego MODM BCE przeprowadziła zajęcia pt.„Ćwiczenia i zabawy kształtujące nawyk prawidłowej postawy”. Wady postawy nie tylko zaburzają budowę ciała dziecka, ale również prowadzą do ograniczenia zakresu ruchów w stawach, zwiększają wydatek energetyczny organizmu, zaburzają pracę narządów wewnętrznych,  a w późniejszych latach do przedwczesnych zmian zwyrodnieniowych. Z tego względu ważne jest, abyśmy dbali o właściwy  rozwój już od najmłodszych lat!

1.jpg 2.jpg 3.jpg

4.jpg 5.jpg 6.jpg

Po raz 10. w  CAK Wierzbowa mieszczącego się w VII Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku odbyła się konferencja szkoleniowa skierowana do nauczycieli wychowania fizycznego. Tegoroczna edycja odbyła się pod nazwą: „Lekcje wychowania fizycznego w szkole - droga po zdrowie". Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent Białegostoku i Podlaski Kurator Oświaty.

1_ok.jpg 2_ok.jpg 3_ok.jpg

4_ok.jpg 5_ok.jpg 6_ok.jpg

Tuż przed Wielkanocą, 29 marca 2024 w Przedszkolu Samorządowym w Grabówce, nauczyciele wychowania przedszkolnego mieli możliwość obejrzenia lekcji otwartej na temat: „W krainie Pani Wiosny” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem metody kodowania z użyciem tablicy multimedialnej, poprowadzone przez nauczycielkę kontraktową mgr Paulinę Bohojło. Przedszkolaki bardzo zaangażowały się w poszukiwania oznak wiosny, układanie instrukcji oraz wykonywanie różnorodnych zadań z umiejętnością kodowania. Pani Paulina wykorzystała w pracy ze swoją grupą zarówno matę wirtualną jak i dywanową. Dzieci pracowały w skupieniu i z zainteresowaniem. Prowadzone zajęcia zakończone omówieniem metodycznym są świetną okazją do zdobywania doświadczeń, inspiracji i dobrych wzorców zwłaszcza dla młodych, początkujących nauczycieli.

1.jpg 2.jpg 3.jpg

4.jpg 5.jpg 6.jpg

Wiosna to czas przemian, nowych początków i odkrywania natury, która budzi się do życia. By pomóc najmłodszym odkryć i zrozumieć, co tak naprawdę oznacza nadejście wiosny mgr Beata Bernacka - Nauczyciel edukacji przedszkolnej z oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 51 w Białymstoku, przeprowadziła zajęcia otwarte pt. „A tulipan śpi "- etapy rozwoju roślin cebulowych na podstawie teatrzyku "Bajka o żółtym tulipanie”. Po wysłuchaniu opowiadania przedszkolaki miały możliwość rozwinąć swoje umiejętności obserwacji,  potrafiły  we właściwej kolejności ułożyć obrazki historyjki i odpowiedzieć na pytanie: czego roślina potrzebuje do wzrostu. Na koniec założyły hodowlę  kwiatów cebulowych, która ma na celu praktyczne poznanie tajników przyrody, budując jednocześnie fundamenty dla przyszłych, bardziej złożonych eksperymentów naukowych.

1.jpg 2.jpg 3.jpg

4.jpg 5.jpg 6.jpg

„Wielkanocna przygoda czyli świąteczna gra zagadkowa” - to temat lekcji otwartej, którą 19 marca 2024 r. nauczyciele białostockich przedszkoli mogli obejrzeć i omówić z metodykami wychowania przedszkolnego. Zajęcia przeprowadziła mgr Paulina Grusza – nauczycielka oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 51 w Białymstoku. Lekcje otwarte cieszą się dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli. W ten sposób wzbogacają warsztat, wymieniają się doświadczeniem, inspirują pomysłami i czerpią praktyczne sposoby radzenia sobie z różnego rodzaju wyzwaniami. Pani Paulina pokazała ciekawe zajęcie, podczas którego dzieci wprowadzone w świąteczny nastrój poszukiwały wielkanocnego zajączka, kierując się jego wytycznymi i wskazówkami zostawionymi w tajemniczym liście, a przy okazji rozwiązywały zagadki, głoskowały, układały wyrazy z rozsypanki literowej, wypowiadały się na temat obejrzanego teatru cieni, poznały symbole wielkanocne, pokonywały tor przeszkód skupiając się przy tym na trudnej „misji” doniesienia jajka, wrzucały jajeczka do koszyka używając siły swego wydechu. Tropienie zajączka i rozwiązywanie zagadek sprawiło dzieciom moc radości i wyzwoliło wiele emocji, czego dowiedział się od dzieci zajączek wielkanocny, którego nauczycielka wprowadziła podczas ewaluacji zajęć z wykorzystaniem technologii komputerowej.

1.jpg 2.jpg 3.jpg

4.jpg 5.jpg 6.jpg

13 marca w Zespole Placówek Szkolno - Wychowawczych w Białymstoku odbyły się zajęcia pt. „Rozwijanie kreatywności uczniów - warsztaty  Wielkanocne inspiracje”. Dziękuję nauczycielkom prowadzącym warsztaty za kreatywność i mnóstwo ciekawych pomysłów na ozdoby wielkanocne. W imieniu uczestników warsztatów dziękuję za inspirujące zajęcia i za miłą i przyjazną atmosferę!

Anna Gawryluk – doradca metodyczny kształcenia specjalnego

434245820_923421829524768_8708258896818265728_n.jpg 434252185_753285056902193_5442274837290831556_n.jpg 434257493_264155226753763_2637146600417183712_n.jpg

434296425_825714836049972_3362904411183925052_n.jpg 434299661_1492105888320674_2071826763454520261_n.jpg 434371248_427752359831948_3673412125188734167_n.jpg

Kodowanie – to metoda, która angażuje umysł i rozwija umiejętności logicznego myślenia, kreatywności, rozwiązywania problemów, współpracy i umiejętności technologicznych. Poprzez naukę kodowania, dzieci są zachęcane do twórczego myślenia, eksperymentowania i poszukiwania rozwiązań. Dlatego nauczyciele zainteresowani kodowaniem i chcący wykorzystywać je jako metodę aktywizującą podczas pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, wzięli udział w szkoleniu zorganizowanym 18 marca 2024 r. w Białostockim Centrum Edukacji przez doradczynie metodyczne: Panią Agnieszkę Bąbczyńską i Barbarę Szutkiewicz. Szkolenie z podstaw kodowania i programowania poprowadziła pasjonatka tej metody -  Pani mgr Beata Szelągowska – nauczyciel w Zespole Szkół w Turośni Kościelnej. Uczestnicy warsztatów na temat: „Programowanie to zabawa, a nie wyzwanie” – Inspiracje do zabaw z kodowaniem -  mogli przekonać się o zaletach tej metody, dowiedzieć się jakie kompetencje kluczowe rozwijamy programując i kodując, poznali wiele propozycji zabaw i programów, usłyszeli praktyczne porady i wskazówki oraz mieli możliwość przećwiczenia wszystkich zaproponowanych zadań. Na szkoleniu wykorzystano bogaty zestaw pomocy: od różnorodnych mat do kodowania, poprzez przedmioty codziennego użytku, po roboty i programy na platformach internetowych, które nauczyciele mogą wykorzystać w swojej pracy dydaktycznej.

432879334_935861508320453_4963856000496270951_n.jpg 432940475_935861484987122_5517720244587398827_n.jpg 433673278_935861464987124_3134787652247743236_n.jpg

433857594_936721071567830_9016540108812356715_n.jpg 433895032_935860938320510_1609998457175790962_n.jpg 434089378_935861514987119_7826756743851134197_n.jpg

Warsztaty pt. „Główka pracuje” to był  iście wiosenny zawrót głowy. 11 marca w Przedszkolu Samorządowym nr 68 im. J. Korczaka w Białymstoku mgr Agnieszka Bednarczyk - nauczyciel dyplomowany edukacji przedszkolnej, pedagog specjalny/terapeuta zajęciowy/terapeuta pedagogiczny inspirowała nauczycieli wychowania przedszkolnego do trenowania umysłu i rozwijania zdolności logicznego myślenia. Zaproponowane aktywności miały na celu rozwijanie umiejętność logicznego myślenia, ćwiczenie  koncentracji, wyciągania wniosków, zapewnienie świetnej zabawy. Skarbnica kreatywnych zabaw, to bezcenne pomysły  na wszechstronny rozwój dziecka, świetna okazja do poznania własnych możliwości twórczych.

1.jpg 2.jpg 3.jpg

4.jpg 5.jpg 6.jpg